Tänään on 20.02.2019 0:53

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 27.04.2009 13:21 
Poissa
möyrii puruissa

Hei!

Mä olen jo pitkään pähkäillyt, että minkä hiiren/muun jyrsijän hankkisin. Okahiiriin olen jo tutustunut jonkun verran netissä.

Mulla on 50 x 35 x 25 (korkeus) kokoinen duna valmiiksi sisustettuna ja asukkaita odottamassa. Onko tämä riittävän kokoinen okahiirille? Häkissä on paljon virikkeitä. Ja voiko niitä ylipäätään pitää dunassa? Suurin osa kun tuntuu pitävän niitä terraarioissa.

Voi ehdottaa muitakin hiirilajeja tai muita jyrsijöitä, jotka tuohon häkkiin sopisivat.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.04.2009 15:08 
Poissa
Täti Sininen

50×35 cm on okahiirille minimi ja koska ne ovat hyvin hyvin vilkkaita ja kiipeileväisiä, en laittaisi noin pieneen. Okahiirille sopivampi on esimerkiksi n. 70×30 cm - 80×35 cm lasiterraario (isompikin saa olla) tukevalla metalliverkkokannella. Okat saattavat nimittäin myös jyrsiytyä muovisesta terraariosta läpi. Seeproille ja nataleille tuo on liian pieni, joten ainoa järkevä vaihtoehto pieneen Dunaan ovat kesyhiiret. (Minihiiret voivat karata tavallisen Dunan kattoritilöiden välistä ja minitkin kai jyrsivät muovia herkemmin kuin normaalikokoiset kesyhiiret.) Muista lajeista Dunassa pidettäviä ovat lähinnä kääpiöhamsterit, muita en laittaisi muoviseen tai noin pieneen.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.04.2009 19:41 
Poissa
möyrii puruissa

No voi harmi. Mä en halua ottaa kesyhiiriä, kun ne kuolee niin kamalan nuorena. En mä nyt tiedä mitä mä tohon keksisin.
Jos tonne pistäisi tosi paljon virikkeitä ja kiipeilymahdollisuuksia, niin sopisiko sinne ihan pieni lauma okahiiriä?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.04.2009 19:49 
Poissa
Täti Sininen

Ei nyt ainakaan mitään laumaa minimikokoiseen, vaan ihan maksimissaan kaksi okaa. Ja kyllä se on silti tosi pieni ja edelleen muovinen eli ei niin turvallinen okille. Mulla on piikkihiirillä 80*35*40 cm lasiterra ja ne juoksevat silmänräpäyksessä päästä päähän (oikeasti silmä ei pysy mukana vauhdissa) ja hyppäävät pohjalta kattoverkkoon roikkumaan. Jos todella haluat okia, hanki kunnollinen asumus ensin :) On järkevämpää hankkia sellainen lemmikki jonka oikeasti haluaa ja sille kunnon asumus, kuin lemmikki olemassa olevan asumuksen mukaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.04.2009 22:00 
Poissa
möyrii puruissa

Mä tein arkeologisia kaivauksia meidän varastossa ja löysin 70 x 45 kokoisen ikivanhan dunan. Sen kokoisenhan pitäisi jo riittää ihan hyvin? Montako olisi sopiva määrä sinne asumaan? En halua että niitä on siellä liikaa ja että ne elää kun sillit purkissa, mutta en myöskään että niitä on liian vähän ja on sitten yksinäisiä tms.

Se duna minkä löysin on tosiaan ainakin 10 vuotta vanha. Sen kattoritilä on vähän ruosteessa ja juomapullon reikää pureskeltu. Pystyykö sitä paikkaamaan mitenkään ja onko ruosteesta mitään haittaa okahiirille (tosin yritän ottaa kaiken pois, mutta jos jää)?

Ja jos ne alkaa syömään itseään ulos sieltä, mulla on varastossa hätävaralle 100 x 45 kokoinen akvaario, jota mä en mielellään kuitenkaan käyttäisi.

Jyrsiikö seeprahiiret asumuksiaan vähemmän kuin okahiiret?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.04.2009 22:23 
Poissa
puree tuomaria

Dunaan en kyllä ikinä laittaisi natalia, okaa tai seepraa.. Tulevat kuitenkin muovista läpi turhan helpolla ja juomapullokin olisi hyvä olla tölkin tms. sisällä, etteivät jyrsisi. Tosin itselläni kokemusta vain seeprasta -jota en laittaisi kyllä ikinä dunaan.

HannaS, mistä olet kuullut, että minit jyrsisivät helpommin muovia? Ei meillä ainakaan ole ikinä karkuripureskelijoita ollut kuin tavisten keskuudessa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.04.2009 7:41 
Poissa
laatuykkönen :D

liero: Mulla on ollut 1 mini, ja se oli tosiaan pahin pihallepureskelija koskaan. Se söi itsensä ulos faunaboxista, smartista, ja dunasta.

Niin ja aloittajalle. Unohda ne dunat, ne saa jatkaa pölyttymistä varaston nurkassa. Sen sijaan ala selaamaan myyntipalstoja, ja etsimään kunnon kokoista lasiterraa. Usko pois, olet itsekin sitten paljon tyytyväisempi, kun saat hienon terraarion, ja juuri sellaisia hiiriä kuin haluat. :jees:

(ja jos nyt ehdottomasti haluat duniin asukkaita, niin hanki kesyhiiriä tai kääpiöhamstereita, isompaan dunaan voisi mahtua syyrialainen hamsterikin)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.04.2009 9:10 
Poissa
möyrii puruissa

Mitä enemmän mä saan tietää okahiiristä, sitä enemmän mä niitä haluan. Kai mä sitten otan sen entisen 100 x 40 x 45 (korkeus) kokoisen akvaarion noille. Ja ihan iloisin mielin.
Tuleeko okahiirille isossa häkissä rajakiistoja, niin kuin normihiirille? Montako tohon olisi sopiva määrä (ei liikaa eikä liian vähän)?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.04.2009 12:18 
Poissa
tsamppiooni

Kuvat: 77
Okahiirillä tulee päinvastoin yhteenottoja pienessä tilassa.

Tuohon tilaan 2-6 okahiirtä on sopiva määrä. Muista, että mitä useampi niitä on, sitä todennäköisemmin tulee jotain kahnauksia. Ja laumaan ei noin vain lisätä uusia hiiriä kuten kesyhiirillä, vaan se vaatii totutuksen, ja sittenkin tulos voi olla epävarma. On aika vaikeaa löytää valmista vaikkapa neljän okahiiren laumaa, kun poikueetkin tapaa olla pieniä...

Profiili Oma albumi  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.04.2009 13:20 
Poissa
möyrii puruissa

Millä tavalla noiden sukupuolet jaetaan?
Olen mahdollisesti kiinnostunut tulevaisuudessa poikasten teettämisestä. Mutta jos olen ymmärtänyt oikein, niin jos ottaa laumasta yhden astutettavaksi toiseen häkkiin, niin sitä ei enää välttämättä hyväksytä takaisin laumaan.
Ja jos on sekalauma, niin tekeekö ne poikasia niin usein, että se rasittaa naarasta kohtuuttomasti? Tai voiko sekalaumaa edes pitää?

Anteeeksi mun sekavat ja tyhmät kysymykset. Mä vaan haluan tietää noista mahdollisimman paljon ennen kuin mä niitä otan, ettei sitten käy niin, että mulla on lauma eläimiä, joiden hoidosta mä en tiedä mitään.

OT: Rapunzel, sattuuko sulla olemaan nyt/tulossa lähiaikoina okan poikasia? Voit vastata yv:nä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 18.11.2013 14:51 
Poissa
totutuksessa

Kai tämän tähän keskusteluun voi laittaa:

Onko seeproilla selkeää karvanvaihtoa? Yhdellä seepratyttösistä näyttäisi olevan "raja" turkissa, noin puolivälissä kroppaa. Raja menee koko hiiren ympäri. Takapään karva näyttää lyhyemmältä ja sileämmältä kuin etupään karva - ei siis ole nyhdetyn/raavitun näköinen. Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa?

Tarkennusta vielä, että matoja ei ainakaan pitäisi olla. Kaikki neljä seepraa on madotettu lokakuussa kasvattajan toimesta.

Muok. Lisähavaintoja reilun viikon jälkeen:
Epäilen vahvasti tämän olevan karvanvaihtoa, koska nyt jo kolmella seepralla on samanlainen raja turkissa. Se jolla raja näkyi ensimmäisenä, on nyt melkein korviinsa asti vaihtanut uudemman ja sileämmän turkin. Toisella raja menee nyt puolivälissä kroppaa ja kolmannella raja on hieman hännän tyven yläpuolella. Lisäksi luin jotain karvanvaihtoon liittyvää toisesta keskustelusta, mutta ompahan vielä tämäkin täällä näkyvillä, jos joku sattuu säikähtämään joskus niin kuin minä ensimmäisen seepran kohdalla. :)

Profiili  

ViestiLähetetty: 15.03.2015 12:44 
Poissa
möyrii puruissa

Kuvat: 28
Noita seeproja olen jo pitkään ihaillut, tuon kauniin värin vuoksi. Luin kuitenkin tuota seeprojen hoito-ohjetta, ja huomasin, että ovat aika vaativa laji. Siinnä oli madotuksesta pari kertaa vuodessa ja sitten vitamiinilisästä juomaveteen. Millä nimellä esim.seeproille sopivaa vitamiinilisää myydään? Olen ajatellut, että ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa voisin seeproja ottaa. :) Myös kasvattajat näyttää olevan harvassa. Joskus olin katsovinaan, että Jyväskylässä oli yks kasvattaja, mut en oo nyt ihan varma. Ja olen miettinyt sitäkin, onko täälläpäin eläinlääkäriä, joka ymmärtää seeproista jotain. Vähän epäilen, että ei ole.

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 16.03.2015 14:41 
Poissa
kasvattanut pallokorvat

Kuvat: 96
Ne seeprahiirien hoito-ohjeet on pahasti perseellään ja vaatisivat kipeästi päivittämistä... Enpä ole kuullut kenenkään mitään vitamiini lisiä niiden juomaveteen laittavan enkä ole itsekään laittanut ja samalla lailla niitä loishäädetään kuin kesyjäkin...

Kasvattajia ei ole nyt kuin kaksi Suomessa, minä ja Karina ja molemmilla on kasvattajanimet eli meidät löytää myös SNL:n kasvattajalistalta. Eläinlääkärit eivät noista kauheasti tiedä mutta harvoin tietävät myöskään hiiristä. ;)

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 16.03.2015 15:08 
Poissa
tsamppiooni

Kuvat: 77
Se ladattava hoito-ohje on ihan ok. (Päivitetty ja tarkistutettu Karinalla ja Lauralla.)

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 17.03.2015 16:59 
Poissa
möyrii puruissa

Kuvat: 28
Kiitos vastauksista! :) Pitää kahtoo sitä ladattavaa sitten. Täälläkin Kuopiossa päin on noita eläinlääkäreitä hirveesti ja niissä kyllä hoidetaan jyrsijöitäkin. En tiedä sit miten asiantuntevia oovat, kun en oo vielä yhtään jyrskää tarvinnu lääkäriin viedä. Mutta on nuo seeprat kyllä tosi kauniita. Ehkäpä vielä joku päivä mullon pari seepraa.

Profiili Oma albumi  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia