Tänään on 21.07.2018 11:49

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: seeprojen ja oksien eroista
ViestiLähetetty: 29.10.2010 23:52 
Poissa
suklaanhimoinen

Tämä aihe ei oikein sovi seepra eikä okapuolelle kun tarkoitus on vertailla. Eli:

Seepratelkkari vs Okatelkkari (telkkari = tässä siis tarkoitan katseluterraa = enimmäkseen ihastelutarkoitukseen).

Kummassa tapahtuu enemmän ja mitä siellä tapahtuu?

Profiili  

ViestiLähetetty: 30.10.2010 20:17 
Poissa
tsamppiooni

Kuvat: 77
Kumpaakin aikojen saatossa seurailleena sanoisin että seepratelkkari on kaunis rauhallinen maisema katsella, kun taas okahiiriterraariossa tapahtuu (iltasaikaan) koko ajan. Okahiiret ovat pimeän tultua lähes hyperaktiivisia ja roikkuvat katossa, juoksevat, kiipeävät, pomppivat ja jahtaavat leikillään toisiaan niin että itsekin väsyy moista katsellessa. :D

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 30.10.2010 23:20 
Poissa
Täti Sininen

Okat on uskomattoman ketteriä ja nopeita! Jotenkin ulkomuoto ei näytä siltä, mutta silmä ei pysy mukana, kun ne kipittää ja kiipeilee :) Tässä okatelkkaria meiltä siihen aikaan, kun molemmat vielä elivät:

http://s357.photobucket.com/albums/oo13/Arandanos/Elukkavideot/?action=view&current=Okat.mp4

Profiili  

ViestiLähetetty: 01.11.2010 22:53 
Poissa
suklaanhimoinen

Hahaa, loistavaa menoa oksilla. Toisinsanottuna tänne niitä jos tässä joskus tulee hankittua muita kuin kesyjä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 09.03.2014 16:43 
Poissa
möyrii puruissa

Pari kysymystä seeprojen ja okien omistajille, kun en osaa valita näiden kahden lajin välillä. Seeprahiiret kiinnostavat vielä tällä hetkellä enemmän, mutta olen alkanut miettiä myös okahiiriä vaihtoehtona. Ideaalitilanne olisi jos joku omistaa molempia ja pystyy vertailemaan suoraan omia yksilöitään, mutta kaikkien muidenkin vastaukset on enemmän kuin tervetulleita. Olen hakenut netistä paljon tietoa suomeksi ja englanniksi, mutta nyt toivoisin kokemuksiin perustuvaa tietoa.

1. Koko: ovatko seeprahiiret todella niin paljon pienempiä kuin okat (seeprat 30-50 g ja okat 50-90g)? Onko seeproja vaikea käsitellä niiden koon takia?

2. Tappeluherkkyys: onko joku joutunut erottamaan seeprahiiriparin tai okahiiriparin toisistaan (kysymys koskee erityisesti urospareja)?

3. Kuinka helposti lajeja on saatavilla? Seeprahiiristä näkyy jonkinverran ilmoituksia myyntipalstalla, mutta okahiiristä ei ollenkaan. Onko okia siis vaikeampi saada?

Haussa mulla on siis kaksi hiirtä jompaa kumpaa lajia. Pääsevät asumaan tuohon 220 litraiseen vanhaan akvaarioon, jonka olen jo sisustanutkin valmiiksi. Ajankohta hiirten ottamiselle on vielä auki, joten ehdin vielä miettiä ja etsiä hiirilapsosia kaikessa rauhassa. Eniten mietityttää tappeluherkkyys, niiden puolesta olen okahiirien kannalla. Ulkonäkö (+kokoero), aktiivisuus ja lihomisherkkyys ovat sitten minulle vähän toissijaisia juttuja.

Profiili  

ViestiLähetetty: 10.03.2014 19:31 
Poissa
totutuksessa

En osaa vastata kuin seeproista, okista ei ole kokemusta.

Omat seeprani ovat ainakin kaikki helposti käsiteltäviä. En usko, että tämä on kokokysymys vaan ennemminkin riippuu siitä miten kesyjä eläimet ovat/miten paljon niitä viitsii kesyttää.

Seeproilla ainakin keskenäinen toimeentulo on hyvin vaihtelevaa ja tapauskohtaista. Urospoikaset siirsin pari päivää sitten asumaan yhdessä omaan terraarioonsa pois vanhempiensa luota ja kyllä niillä tuntuu erimielisyyksiä olevan. Toivon, että tulisivat toimeen tulevaisuudessa, mutta takeita ei ole. Tilannetta tarkkaillaan.

Tällä hetkellä seeproja tuntuisi olevan helposti saatavilla, jos viitsii jonkun matkan päästä niitä lähteä hakemaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.03.2014 4:01 
Poissa
möyrii puruissa

Kuvat: 0
^ Niinhän se riippuu.. Mun seeprat eivät kesyyntyneet silitys-astetta pidemmälle koskaan, enkä usko että enään tuosta rohkaistuvatkaan. Seeprat ovat niin vähän jalostettuja ettei niillä ole luontaista kykyä olla pelkäämättä uusia asioita. Tullessaan jätkät pelkäsivät kättä kuin heikkopäiset ja vaikka jokapäivä yli puolen vuoden ajan yritin,eivät antaneet kiinni/tulleet itse kädelle. Toinen poika (saku) on arempi ja nyt vasta ehkä viimeisen kolmen kuukauden aikana on antanut jopa silittää.Jasu taasen on kerran kivennyt mun hihaa pitkin ja ottaa ruokaa kädestä...

Profiili  

ViestiLähetetty: 13.03.2014 10:51 
Poissa
möyrii puruissa

Kiitos vastauksista! Luulenpa että terraan muuttaa tulevaisuudessa kaksi okapoikaa tai -tyttöä. Tai jos seeproihin päädyn niin täytyy etsiä naaraita. Miten voikin olla tällainen valinnan vaikeus :roll:

Striped kirjoitti:
Urospoikaset siirsin pari päivää sitten asumaan yhdessä omaan terraarioonsa pois vanhempiensa luota ja kyllä niillä tuntuu erimielisyyksiä olevan. Toivon, että tulisivat toimeen tulevaisuudessa, mutta takeita ei ole. Tilannetta tarkkaillaan.

Harmi että niillä on erimielisyyksiä :( oon juurikin noita sinun seeprapoikia ihastellut.

Profiili  

ViestiLähetetty: 15.03.2014 14:21 
Poissa
totutuksessa

^ Pojat asuvat edelleen yhdessä ja erimielisyyksiä ei tunnu enää juurikaan olevan. :)

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.03.2014 18:47 
Poissa
möyrii puruissa

Hyvä juttu Striped :)

Vielä okien omistajilta kaipaisin vastauksia (varsinkin tuosta saatavuudesta, kasvattaako niitä edes kukaan Suomessa?). Ja sellainen lisäkysymys että meneekö okahiiri läpi n. 1,1cm x 1,1cm verkosta? Tuosta verkosta olis tarkoitus tehdä kansi terraan. Seeprahiiri varmaan ainakin menisi?

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.03.2014 18:57 
Poissa
tsamppiooni

Kuvat: 77
Minä kasvatan okia, löytyy kasvattajalistaltakin. :)

Kumpikaan laji ei mene läpi 1,1 cm verkosta.

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 20.03.2014 1:37 
Poissa
raitaa raidan päällä

Juu kyllä seeprahiiretkin pysyy hyvin tuossa "myyräverkossa", jota itsekin käytän vallan terrojen kansiin. Paketissa taisi lukea että se olisi 1,2x1,2cm silmäkooltaan.

Seeprahiiriä taitaa löytyä tällä hetkellä vaan pienimuotoisesti joltakin lemmikinomistajilta joilla on joku poikue tehtynä, kun sekä minun että Valhallan seeprahiirikasvatus on nyt vähän jämähtänyt lisääntymättömäksi :( Okahiiriä multa kyllä löytyisi (2 nuorta poikaa erillään ja muutama vanhempi uros+naaras), mutta niille taas ei täällä Turun seudulla näytä olevan yhtään kysyntää, joten kaikki jää käsiin... Noh, pari yksinäistä nuorta seepraurosta voisin ehkä myydä lemmikiksi.

Itse olen lähes yhtä tykästynyt okahiiriin niiden vilkkauden, nappisilmien ja hajuttomuuden takia, kuin myöskin seeprahiirten kauneuteen, sirouteen ja hajuttomuuteen. Oman ongelmansa tuo seeprahiirten välien selvittelyt ja satunnaiset "kilahtamiset" kämppikseensä/puolisoonsa. Okahiirillä olen huomannut poikalauman häntien napsimista ja tuossa laumassa (8 kpl) ei ole kellään kokopitkää häntää. Tyttölaumassakin välillä jahdataan kaveria, mutta mitään näkyvää vauriota ei näytä tulevan. Vain nuorina kahdestaan terraan siirtämäni okaveljekset ovat olleet kiltisti keskenään ja ne on ihan virheettömiä pitkillä hännillään ja ehjillä korvilla :peukku:

Profiili  

ViestiLähetetty: 29.03.2014 17:48 
Poissa
kurkkaa kotikoloon

Kuvat: 2
Okia ois kiva kasvatella, vaan kun ei niitä tunnu kukaan ostavan :( Yks ukko mulla jäi jokin aika sitten yksin, ja sille kyllä oon haaveillu naista käsiin jäävien poikasten uhallakin.
Mulla on/on ollu kumpaakin lajia, mutta vilkkaat okat vei selvän voiton. Kummassakin lajissa tuli ensin kaksi poikaa, ja kummassakin tapauksessa ne pääty asuun erilleen alle kahdessa kuukaudessa. Koko ajan yhdessä olleet oka-veljekset on pärjänneet hyvin, samoin emo ja tyttäret, mutta kaikki muut kokoonpanot on pitäny erottaa ennemmin tai myöhemmin (tietysti pariskuntia lukuunottamatta) kun meno mennyt liian hurjaksi.

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 29.03.2014 21:32 
Poissa
suklaanhimoinen

^Minä tahdon heti kun saan terran mahdutettua jonnekin ;) Terv. sanoin samaa jo vuonna 2010 näemmä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 30.03.2014 6:21 
Poissa
kurkkaa kotikoloon

Kuvat: 2
Jee :D

Onneksi noilla ei kuitenkaan oo isot poikueet, niin ei oo sen yhden tai kahden poikueen teettäminen niin hirveän riskialtista.

Profiili Oma albumi  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia