Tänään on 20.11.2018 13:21

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Stripedin seeprat
ViestiLähetetty: 04.11.2013 14:29 
Poissa
totutuksessa

Eilen hain 4 seepratyttöä Parkanosta jonne Anne ajoi minua vastaan hiirut mukanaan.
Oikein ovat reippaita, kiva niiden touhuja on seurailla. :jees: Olin varma, että menee viikkoja ennen kuin saan edes yhden niistä käteeni, mutta neidit ovat osoittautuneet todella kesyiksi sillä jo tänään jokaisen on saanut varovasti nostaa kädelle, osa jopa jää hetkeksi siihen maailman menoa ihmettelemään. Olen erittäin tyytyväinen! Kiitos Annelle hienoista seepralapsosista. :)

Pahoittelen kuvien huonoa laatua. Kännykkäkamera ei taas tänään ollut yhteistyökykyisellä tuulella...

Kuva
Terran sisustusta hieman muutettu sitten viimekuvien.

Kuva
Banded tyttö

Kuva

Kuva

Muoks. Otsikko ja huonolaatuisia kuvia vähemmäksi

Viimeksi muokannut Striped päivämäärä 23.11.2013 15:43, muokattu yhteensä 2 kertaa

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Seeprat saapuneet
ViestiLähetetty: 05.11.2013 12:55 
Poissa
möyrii puruissa

Mahtavaa, että olette päässeet jo niin tutuiksi. :) Mun terra oli vähän hiljainen sunnuntai iltana, mutta onneksi uusimmat tulokkaat vipeltävät siellä jo ahkerasti. :jees:

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Stripedin seeprat
ViestiLähetetty: 20.11.2013 21:00 
Poissa
totutuksessa

Uudempaa kuvaa kasvaneista tyttösistä ja niiden terrasta. Aivan valloittavia tapauksia! :sweetheart:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Viimeksi muokannut Striped päivämäärä 23.11.2013 15:48, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: 23.11.2013 15:47 
Poissa
totutuksessa

Heinäpesä on pop! :daisy:
Kuva

Näin meillä jo kiipeillään
Kuva

Profiili  

ViestiLähetetty: 23.11.2013 18:05 
Poissa
möyrii puruissa

Suloisia veijareita.
Mikä on lajin vuorokausirytmi käytännössä? Luin netistä, että liikkuvat sekä päivällä että yöllä, mutta minkä verran päivällä?
Miksi seeproja tuntuu olevan niin tosi vähän missään kellään, vaikka ovat niin kauniita? Kuinka vaativia ne ovat lemmikkeinä, verrattuna muihin jyrsijöihin?

Profiili  

ViestiLähetetty: 23.11.2013 21:43 
Poissa
totutuksessa

Hei Hissu!
Olen aika uusi harrastaja itsekin seeprojen kanssa, joten uskon, että muut seeprailijat osaisivat vastata sinulle paremmin, mutta kerron nyt joitain omia tähänastisia kokemuksiani. :)

Kyllä nämä minun seeprani ovat huomattavasti enemmän liikkeellä päivisin kuin kesyhiireni. "Iltavilli" näillä on yleensä hämärän laskeuduttua, mutta käyvät syömässä, juomassa ja liikuskelemassa myös pitkin päivää.

Tämä on arvailua, mutta ehkä seeproja on sen takia vähän tarjolla, että niiden kasvattaminen (ylipäätään naaraan ja uroksen yhdistäminen) ei ole kovinkaan helppoa. Lisäksi ne tarvitsevat paljon enemmän tilaa verrattuna mm. kesyhiireen. Osasyynä voi olla, että myynnissä on/on ollut villejä seeproja, joita on hankala saada käsikesyiksi, tästä johtuen kysyntää voi olla vähemmän. Moni varmasti haluaisi sylitellä tämän tyyppisiä lemmikkejä.

Mielestäni seeprat ovat hyvin helppoja lemmikkinä mikäli tietää ja tuntee niiden lajikohtaiset vaatimukset asumuksen ja yhdessä pitämisen suhteen. Laumaan voi tulla erimielisyyksiä ja pahimmassa tapauksessa tästä seuraa jonkun osapuolen/osapuolien kuolema. Mutta kaikkinensa oman kokemuksen mukaan nämä ovat todella vaivattomia, kunhan asumus on riittävän iso ja eläimiä ei ole liikaa suhteessa asunnon kokoon. Yhtä kesyjä nämä eivät ole syntymästään kuin kesyhiiret, joten jonkinasteinen kesytys vaaditaan aina ja se vaatii hermoja ja kärsivällisyyttä. Enemmän tietoa seeproista löydät http://www.hiiret.fi/fin/lajit/?pg=3 sekä tältä foorumilta. :) Voit myös vertailla eri hiirilajien eroja http://hiiret.fi/fin/lajit.html

Muoks. lisätty linkki lajivertailutaulukkoon

Viimeksi muokannut Striped päivämäärä 24.11.2013 7:41, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: 23.11.2013 22:19 
Poissa
hyvä tyyppi

Ihana tuo heinäpesä kuva :ihanaa:

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.11.2013 10:36 
Poissa
totutuksessa

^ Yllättävintä tässä onkin se, että nämä seeprat nukkuvat lähestulkoon aina "näkösällä" tuolla heinäpesässä eivätkä koskaan pesässä joka on terraarion pohjalla. Heiniin ovat itse kaivaneet ja sisustaneet pesän, mutta todella harvoin siellä majailevat. Siitä minä näissä tykkäänkin, että kotiin töistä tullessa näkee, että "kotona ollaan". :) Kesyhiirien epäilen joskus kuolleen tai karanneen kun ei niitä välttämättä näy kuin vasta myöhään illalla ensimmäisen kerran... :roll:

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.11.2013 19:09 
Poissa
möyrii puruissa

Tuohan olikin hyvä tuo vertailutaulukko, kiitos. En ollut sitä huomannut.
Onko Suomessa ollut seeproja niin kauan, että jollakin olisi jo niitä kuollut vanhuuteen? Mietin vaan, että ihanko todella voisivat saavuttaa viidenkin vuoden iän?

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.11.2013 19:53 
Poissa
totutuksessa

Kyllä seeproja on ollut Suomessa jo monen monta vuotta. :)
Tuota elinikäasiaa kannattaa kysellä Valhallalta ja Nazunalta, ovat touhunneet jo pitkään seeprojen kanssa. Kannattaa katsoa Nazunan kotisivut http://sakuran.suntuubi.com/?cat=1. Sieltä selviää jotain keskimääräisestä eliniästä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.11.2013 15:17 
Poissa
möyrii puruissa

Kiva, kun oot viitsinyt laittaa lisää kuvia tänne. Toi heinäpesäkuva on kyllä paras. Hännätkin roikkuvat toiselta puolelta. =)
Mun seeprukat on samanlaisia yläilmoissa viihtyviä ja pesien seiniä vähän "laajennetaan", jotta kaikki halukkaat mahtuvat samaan tupaan.
Mun seeprat nukkuvat yönsä ja ovat aikalailla tottuneet mun päivärytmeihini. Eli kun laitan aamulla valot, niin aamuvirkuimmat tulevat syömään ja tahtovat huomiota kiipeilemällä mun käsissä ja niskassa. Ja ne jotka eivät tule kädelle pyörivät siinä estraadilla silittelyjen toivossa. Ja päivällä ne sitten tasasin väliajoin touhuilevat omiaan ja iltavilli on meille kans tuttu juttu. ;) Kivoja ja äärimmäisen helppoja lemmikeitä, ovat ainaki mun seeprani olleet. Suosittelen!

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.11.2013 15:27 
Poissa
totutuksessa

^ Piti juurikin tänään lisätä juttua siitä, että minusta on "alkanut tuntumaan" siltä, että nämä ovat pikkuhiljaa siirtyneet elämään minun vuorokausirytmini mukaan. Aamulla en sytytä olohuoneeseen valoja töihin lähtiessäni, joten jatkavat nukkumista. Kun tulen töistä, ne tulevat kuikuilemaan, josko saisi ruokaa ja pääsisi kiipeilemään. Illalla valojen sammuessa koko konkkaronkka painuu heinäpesään uinumaan. Kerrassaan mahtavia jyrsijöitä! :sweetheart:

Profiili  

ViestiLähetetty: 26.11.2013 6:59 
Poissa
möyrii puruissa

Kyllä seeprat täytyy laittaa hankintalistalle parin vuoden sisällä, kun terraario vapautuu. :jees:

Profiili  

ViestiLähetetty: 26.11.2013 21:25 
Poissa
totutuksessa

Tytyjen uusi isompi asumus

Kuva

Profiili  

ViestiLähetetty: 28.11.2013 11:16 
Poissa
möyrii puruissa

Apua miten söpöjä nuo kävyt tuolla. Jyrsivätkö seeprat niitä, vai mikä on tarkoitus?

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia