Tänään on 21.07.2018 11:50

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Romin seeprapojat
ViestiLähetetty: 26.04.2014 17:04 
Poissa
möyrii puruissa

Tänään hain Ylivieskasta kolme valloittavaa seeprapoikaa <3 Kiitos Striped näistä sydämenmurskaajista! Ja kiitos että toit ne tuonne Ylivieskaan niin ei tullut meilläkään ihan niin pitkä ajomatka :) Kotimatka sujui hienosti, eka kymmenen minuuttia tutkittiin kuljetusboxia ja sitten nukkuivatkin loppumatkan.

Tunnistan pojat toisistaan häntien perusteella, koska niillä kaikilla on erilainen. Yhdellä on vain puolikas häntä (luultavasti synnytyksessä katkennut), toisella on mutka hännässä (onko sillä jokin virallinen nimitys? knikki?) ja kolmannella ihan tavis.

Sitten kuvia! Pojilla on siis 220 litran vetoinen akvaario terraariona. "Taustakuva" on aika tumma, voi olla että taiteilen sinne jotain muuta lähipäivinä. Tämä kuva otettu ennen poikien tuloa.

Kuva

Syömään joudettiin vasta kun terra oli tutkittu moneen kertaan läpi.

Kuva

Flying Saucer juoksulautanen (L-kokoisena, joka on ilmeisesti rotille ja chinchilloille tarkoitettu koko) oli superkiva poikien mielestä. Eikä ole ainakaan liian pieni :P Tähän mennessä eivät ole nakerrelleet sitä kertaakaan, mutta taidan silti ottaa juoksulautasen pois terrasta kun en ole itse kotona. Muovia kun on. Kuvassa häntäpuoli juoksee ensimmäisiä kierroksiaan.

Kuva

Pahvista rakentamani käytävistö purujen alla on ollut kans kovassa käytössä.

Kuva

Kuva

Pikkuruinen

Kuva

Tällä hetkellä pojat lötköttää yhdessä kasassa heinäpesässä.

Olen aivan myyty :sweetheart:

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Romin seeprapojat
ViestiLähetetty: 28.04.2014 18:53 
Poissa
totutuksessa

Kivoja kuvia, upea asumus ja hienoa kuulla, että hyvin pyyhkii! :)

Sen mutkahäntäisen häntä on vaurioitunut syntymän jälkeen eli ei ole knikillinen (siis perinnöllinen).

Unohdin sanoa, että pojat on madotettu 21.-24.4.

Kaikkea hyvää teille ja aurinkoista kevään jatkoa! Kertoilehan kuulumisia! :)

Profiili  

ViestiLähetetty: 26.05.2014 20:06 
Poissa
möyrii puruissa

Pojat on ollu nyt kotona reilun kuukauden ja hienosti ovat kotiutuneet! Tulevat keskenään tosi hyvin juttuun. Nimiksi saivat Pätkä, Mutka ja Ketku. Pätkä on puolikashäntäinen ja Mutka mutkahäntäinen. Ketku on selkeesti porukan pomo, se saa päättää kuka tulee heinäpesään ja milloin. Joskus se myös jahtailee muita, mutta ei koskaan ole satuttanut niitä. Sekin kuitenkin selkeästi nauttii toisten läheisyydestä ja yöt nuo nukkuu aina yhdessä kasassa.

Ekan viikon pojat olivat vähän ujoja minua kohtaan, mutta kun tottuivat hajuun niin alkoivat olla uteliaampia. Käteen ne on saanut otettua alusta lähtien, mutta nyt ne tulevat siihen jo ihan omasta tahdostaan. Kiipeilevät olilla ja selässä ja pään päällä. Hirmu kivoja pikku otuksia :) Jos juoksevat huoneessa vapaana niin seuraavat minua ja tulevat syliin istumaan. Syövät myös kädestä jos jotain herkkua tarjoaa. Nämä ovat kyllä olleet aika nirsoja (tai sitten tuo niiden siemenseos on vain tosi herkkua), eikä mitään "ylimääräisiä" erikoisia herkkuruokia oikein uppoa. Kaikista kokeilluista eniten ovat tykänneet ehkä kaurahiutaleista. Minä kun luulin että pääsen opettamaan näille temppuja :P vinkatkaa ihmeessä jos tiedätte jonkun seeprahiirien superherkun!

Kuva

Kuva

Profiili  

ViestiLähetetty: 30.05.2014 6:04 
Poissa
totutuksessa

Voi miten kiva kuulla, että teillä menee kaikki hyvin! :sweetheart:

Minulla seeprat syövät hyvin hedelmä-/marjapilttejä, mutta niinä päivinä jolloin tarjoan pilttiä, en anna ollenkaan siemenseosta. Pilttien avulla seeprat on myös helppo madottaa kun sekoittaa matolääkkeen ruokaan. Kurkku ja tomaattikin uppoaa hyvin. Maapähkinät ovat erityisesti seeprojeni mieleen, niitähän jonkin verran on myös seepramixissä. Ruokitko kerran päivässä ja minkä määrän? Itse annan vähän alle ruokalusikallisen siemenseosta/nenu/päivä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 02.06.2014 15:26 
Poissa
möyrii puruissa

Laitan yleensä n. 3 ruokalusikallista siemenseosta kuppiin aamulla, mutta olen kyllä laittanut sitä aina lisää kun se on lopussa... eli niillä on koko ajan ruokaa tarjolla (viimeisen kerran lisään ruokaa illalla, eli yölläkin on ruokaa saatavilla). Pitäiskö sitä siis antaa vain toi ruokalusikallinen per nenä päivässä? :oops:

Eilen en sitten antanut ollenkaan siemenseosta, vaan laitoin kuppiin pilttiä, tomaattia ja kurkkua. Hyvin söivät kyllä niitä. Olen aiemmin tarjonnut porkkanaa ja apiloita, mutta niitä ei ole syöty kovin innolla. Pitänee kokeilla niitäkin joskus kun ei ole siemenseosta tarjolla.

Profiili  

ViestiLähetetty: 02.06.2014 16:58 
Poissa
totutuksessa

Seeproilla on oikeastaan ainut huono puoli siitä, jos ruokaa on ylenmäärin tarjolla, että ne herkästi jättävät "ei niin hyvät" osat seoksesta syömättä kuten pelletit ja koirannappulat (jotka kuitenkin ovat tarpeellisia niiden ruokavaliossa). Itse vähensin ruokaa siihen määrään, että kaikki siemenseos on syöty ennen seuraavaa ruokintakertaa. Toki, jos seeprasi syövät aina kupin tyhjäksi (eivätkä siis vain nakkele/piilottele pellettejä puruihin) voit tietysti antaa niille nykyiseen tapaasi ruokaa.

Suosittelen myös, että laitat siemenseoksen kupin sijasta puruihin. En tiedä miten poitsujesi laita on, mutta ainakin omat seeprani aina pissivät ruokakuppiin. Toisekseen, puruista ruoan kaivaminen on sekin ajanvietettä. :)

Seeprat ovat hieman herkkusuita eivätkä ne syö niin herkästi kaikkea "uutta" kuten kesyhiiret. Minulla seeprahiiret eivät koskeneetkaan keitettyyn makarooniin, mutta kesyhiirien mielestä se oli parasta herkkua mitä käpäliin saa. ;) Seeprojen herkkulistaan voisin vielä lisätä kuivatut jauhomadot (joita saa tilattua samasta paikasta kuin siemenseostakin). Kokeilemalla selviää mikä pojille maistuu, mutta silloin kun annat niille tuoreruokaa, ne eivät samaan aikaan tarvitse siemenseosta.

Profiili  

ViestiLähetetty: 02.06.2014 18:18 
Poissa
möyrii puruissa

Okei :) Olen seurannut että seeprat syövät myös nuo pellettinsä ja koirannappulat. Itse asiassa ihmettelin sitä että ne syövät niitäkin melko halukkaasti, koska olin lueskellut että kaikki hiirilajit yleensä jättää pelletit syömättä jos muutakin on tarjolla.

Joskus nakkelen ruuat puruihin kupin sijaan, mutta silloin on paljon vaikeampi seurata että kuinka nopeasti ne on syöty. Meillä ei pissitä kuppiin kuin ihan satunnaisesti, ja silloin aina käyn pesemässä kupin. Kakkoja sen sijaan on useammin, mutta ne on helppo noukkia pois.

Jauhomatoja olin ajatellut tarjota ihan elävänä, ootko kokeillut syökö sun hiiret eläviä?

Profiili  

ViestiLähetetty: 02.06.2014 19:31 
Poissa
totutuksessa

^ Raukat olleet täällä niin niukalla ruoalla, että ovat oppineet syömään kaiken mikä muistuttaa ruokaa. :hihi: No ei sentään, mutta hyvä, että kaikki ruoka menee nassuun!

Minä en varsinaisesti nykyään enää seuraa ruoan määrää terrassa. Huomaan silmäyksellä mikäli ruokaa on tullut annettua liikaa ja hiirten kunnosta näkee onko ruokaa tarpeeksi. Laitan itse tällä hetkellä terraan 3rkl ruokaa päivässä. Asukasmäärä on 3 aikuista ja 3 kahden viikon ikäistä poikasta. Hyvin piisaa eikä mitään jää syömättä. Uskon, että itse tiedät mikä on seeproillesi sopivin ruokintatyyli ja määrä. :)

Eläviä jauhomatoja en ole kokeillut... en halua mitään eläviä ötököitä asuntooni. :hammas: Ja jauhomatojen elättäminen on oma homma sinänsä. Voithan kokeilla parilla elävällä jauhiksella mitä pojat niistä tykkäävät.

OT Miten tervujen kanssa pyyhkii? ;)

Profiili  

ViestiLähetetty: 02.06.2014 22:32 
Poissa
möyrii puruissa

Joo pitää testailla tässä että mikä pojille maistuu ja mikä ei :) Tulee mullekin varmasti ajan kanssa enemmän näppituntumaa tuohon että millainen ruokamäärä on sopiva. Jauhomatoja testaan kunhan löydän eläviä jostain eläinkaupasta. Niitä meinaa vois syöttää sitten vaikka sammakoille jos ei hiirille kelpaa..

Ja hyvin pyyhkii belgipölvästien kanssa, niistä löytyy lisäinfoa meidän blogista jos haluut käydä tutkimassa http://kolmejapuolikorvaa.blogspot.fi/ :cool:

Profiili  

ViestiLähetetty: 04.07.2014 16:31 
Poissa
möyrii puruissa

Mikseiköhän tuon edellisen viestin linkki toimi :| noh eiköhän se copy pastella löydy.

Tässä taas vähän kuvia :häpi:

Kuva

Kuva

Kuva
*Peehana ku tähän tomaattiin ei saa millään reikää!*

Kuva
veikka rientää apuun

Kuva
Mutka vei tomaatin piiloon ahneilta veljiltä

Meillä menee muuten hyvin, mutta olen nyt viimeisen kuukauden aikana kuullut parina päivänä piipitystä. :( Tarkoittaako se nyt että jotain on vialla? Äänet ovat peräisin aina samasta pojasta, mutta se käyttäytyy muuten täysin normaalisti. Äännellessäänkin käveleskelee tai kiipeilee ihan tavallisesti. Se ei piippaa kuin ihan muutaman kerran ja lopettaa sitten. Mistähän vois johtua...

Profiili  

ViestiLähetetty: 16.07.2014 19:47 
Poissa
totutuksessa

Voi kun ne ovat sieviä! :sweetheart: Ja on niillä hulppea asumus! Hyvinkö tulevat vieläkin kaikki juttuun keskenään?

Piippailusta en osaa sanoa. Olen itse kuullut pari kertaa seeprojen piippavan isossa terrassa. En tiedä kenestä ääni lähti ja se oli ihan satunnaista. Jos poika vaikuttaa muuten normaalilta ja terveeltä, en olisi huolissani.

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.07.2014 18:49 
Poissa
möyrii puruissa

Joo, toimeen tulevat keskenään edelleen tosi hyvin :) Nukkuvat ja syövät yhdessä ja nuolevatkin välillä toisiaan.

kännykkäkuva tunnelmista juuri tällä hetkellä
Kuva

:sweetheart:

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia