Tänään on 13.12.2018 1:07

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 650 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 44  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hiilidioksidi-kammiosta
ViestiLähetetty: 22.06.2004 20:11 
Poissa
hiiriviirahtanut

Mitä eri kokoja löytyy? Millaisissa hinnoissa pyörivät? Mistä saa?
Yritin googlesta etsiä, mutta enpäs löytänyt. Täällä kun pyörii ihmisiä, jotka mitäluultavimmin sellaisen omistavat, niin varmasti saan tarvitsemani tiedot.
Pitäisi sellainen hankkia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.06.2004 11:42 
Poissa
pullahiiri

Kiinnostaisi myöskin..
Nakkien karsimiseenhan tuo ei soveltunut, onko niiden kohdalla ainoa keino todellakin tuo isku?? Ilmeisesti ainakin käytetyin..??

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.06.2004 12:54 
Poissa
hiiriviirahtanut

Iskusta minäkin olen kuullut puhuttavan. Siitä ei tosin ole ollut puhetta, että millä isku toteutetaan. Tuskin millään järjettömällä vasaralla ainakaan :shock: :shock:

Joku mainitsi joskus, että poikasmääriä voi karsia myös ruuvimeisselin avulla, eli otetaan hiiren hännästä kiinni ja laitetaan pöydän päälle. Ruuvimeisselin (se meisseli osa) niskan päälle ja napakka painallus. Pitäisi kuulemma niskat mennä, niin ettei hiiri ehdi kärsiä. Tiedä sitten onko ihan laillinen keino? Ei tietä hän, pitää ottaa kaikesta selvää, ettei vahingossakaan riko eläisuojelulakia :roll:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.06.2004 13:51 
Alle kolmen päivän ikäisen hiiren saa tappaa iskulla päähän. Siitä sitten vanhemmat hiilidioksidilla.

Alle kolmipäiväiset kuulemani mukaan kuolevat todella huonosti hiilidioksidilla, joten on parempi lyödä pää johonkin, kuolevat silloin heti, kitumatta.
Otetaan takaruumiista kiinni ja lyödään esim. pöydän kulmaan.

Ainakin jotkut hiirten kasvattajat käyttävät "hiilidioksidikammiona" pientä purkkia, johon ensin laitetaan hiilidioksidia tulemaan, vähän ajan päästä hiiret ja sitten kansi kiinni ja odotellaan. Nukahtavat ensin ja sitten kuolevat.

Halpa tapa on kuulemma käyttää juomien tekoon tarkoitettua hiilihapotuslaitetta ja siihen kuuluvia patruunoita.

Tuota ruuvimeisselijuttua en minä ainakaan menisi kokeilemaan, jos en olisi ennen nähnyt kuinka se tehdään oikein ja eipä se taida ihan laillista ollakaan...

Mutta joku asiasta enemmän kokemusta omaava voisi ehkä auttaa lisää :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.06.2004 17:28 
Poissa
hiiriviirahtanut

Quisty kirjoitti:
Halpa tapa on kuulemma käyttää juomien tekoon tarkoitettua hiilihapotuslaitetta ja siihen kuuluvia patruunoita.

Mistähän noita mahtaa löytyä ja onko tietoa, missä hinnassa liikkuvat?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.06.2004 17:35 
Poissa
hi-hi-hi hiiri! :D

Rottakasvattajat ovat ainakin tehneet noita pönttöjä itse. Minulla on ollut jopa ohjeet siihen, mutta olen ne autuaasti hukannut.

Hiilidioksidi patruunoja saa kaupoista, joissa myydään viinitarvikkaita. Moomi osaisi varmaan kertoa enemmän.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.06.2004 19:32 
http://www.uniimport.fi/main/fin/defaul ... nframe.asp (tuolta siis panimotuotteet ja hiilihapotin)
Tuolla ainakin on hiilihapotin ja siihen liittyviä tavaroita ja kannattaa tutkia viinikaupat läpi, kuten Maria M sanoi :D
Saattaa olla nimittäin paljon hintavampia nämä nettisivuilta tilattavat, kuin kaupoista...

Minäkin olen noita ohjeita jossakin nähnyt, mutta enhän minä niitä tietenkään enää muista :wink:

Viimeksi muokannut Quisty päivämäärä 23.06.2004 20:12, muokattu yhteensä 1 kerran

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.06.2004 20:01 
Poissa
möyrii puruissa

(Kirjoitin tämän nyt hyvin nopeasti, pahoittelen mahdollisia ajatusvirheitä) :wink:

Elikkä meillä on tuollainen "kaasupönttö", ollaan itse tehty. Koska me käytetään sitä rotille, on pöntön oltava sen kokoinen ja me käytetäänkin sellaista irtokarkkiboksia, läpinäkyvää. Ja kaasutin on siis sellainen mitä saa viinitarvikekaupoista, nimeltään Fizz Devil. Normaalisti sitä käytetään esim. siidereiden hiilihapottamiseen ja siihen myydään erikseen pieniä patruunoita joita rotan lopettamiseen menee keskimäärin 2-3. Pöntön kylkeen tehdään reikä johon mahtuu 1,5litran limupullon suu osa ja pikkuisen sitä kaulaosaa. Se kiinnitetään niin tiiviisti kuin vain mahdollista reikään. Tähän juomapullon osaan kiinnitetään itse laite, eli tavallaan niinkuin juoma hiilihapotettaisiin.

Käytännössä lopetus menee niin, että rotta boksiin, kansi kiinni, kannessa oleva reikä auki ja patruunat vehkeeseen ja auki. Sitten kun ilma on poistunut boksista, jeesusteippiä reiän päälle ja annetaan olla. Eläin kuolee näin hyvin nopeasti, lähinnä tuupertuu ja kuolee. Ei vaikuta tuskalliselta ollenkaan. Itse jätän eläimen vielä ihan varmuuden vuoksi joksikin aikaa (muutamaksi tunniksi) boksiin.

Mutta tosiaan alle 3 vrk:n ikäisiä poikasia en näin lopettaisi todellakaan (enkä myöskään hengitystieoireisia eläimiä), sillä ne pystyvät elämään niin paljon vähemmällä happimäärällä että lopetus venyy liian pitkäksi. Itse lopetamme 3vrk ikäiset poikaset paiskaamalla voimalla kivikovaan lattiaan, jolloin käytännössä vauva kuolee välittömästi.

Eikä mitään moraalisaarnoja kiitos. Jokainen joka karsii poikueita tai lopettaa itse eläimiään muuten joutuu itse käsittelemään muutenkin tämän asian henkilökohtaisesti (eikä se todellakaan ole mikään helppo "piece of cake"-juttu muutenkaan) eikä todellakaan kiinnosta kuulla kenenkään mielipidettä siitä onko tämä nyt eettisesti oikein vai ei.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.06.2004 20:21 
Poissa
tsamppiooni

Kuvat: 77
Kotiviinikaupassa hapotuslaite maksaa n. 30 euroa, patruunat 5 euroa / 10 kpl. Pönttönä mainio on kaupoissa yleisesti myytävä hanallinen vesikanisteri (semmoinen mökkikäyttöön suunnattu), jossa on n. 10 cm halkaisijaltaan oleva täyttöaukko päällä. Kanisterista kun ottaa hanan irti (lähtee helposti) siihen saa tilalle laitettua hiilihapotuslaitteen letkun helposti, vain pienellä virityksellä.

Profiili Oma albumi  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.06.2004 20:24 
Poissa
hiiriviirahtanut

Eli voiko hiirinakkeja laittaa monta samaan aikaan tuonne "boxiin"?
Kuinka moneen/suureen hiireen tuo 10kpl riittää?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.06.2004 20:27 
Edit: Vähän samaa asiaa tuli kysyttyä kuin ylempänä :wink:
Eikös hiirillä kannata käyttää paljon pienempää purkkia kuin rotilla, koska ovat paljon pienempiä. Ja eikös silloin jopa yksi patruuna riittäisi yhteen satsiin?

Mutta siis, minkä kokoisissa purtiloissa,montako ja minkä kokoisia hiiriä olette lopettaneet?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.06.2004 20:38 
Poissa
tsamppiooni

Kuvat: 77
Kuten aimmin mainittiin, "nakit" ovat hiilidioksidin suhteen erittäin kestäviä. Niillä saattaa tarvita useamman patruunan ja pidemmän ajan kuin vanhemmilla hiirillä.

Itselläni on 10 litran kanisteri, mutta se on vähän liian iso. Siihen tarvitsee yleensä kaksi patruunaa. Useamman hiiren voi laittaa yhtäaikaa (huomioiden tietysti tankin koko).

Patruunoiden tarpeeseen ei vaikuta hiirten koko eikä määräkään, lähinnä ainoastaan tankin koko. Hiilidioksidipitoisuus kun täytyy saada tarpeeksi korkeaksi.

Profiili Oma albumi  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.06.2004 20:40 
Poissa
hiiriviirahtanut

eli periaatteessa voidaan sanoa, että mitä pienempi tankki, sitä vähemmän joutuu käyttämään patruunoita?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.06.2004 19:28 
Poissa
möyrii puruissa

Käsittääkseni yhdestä patruunasta tulee 8 litraa hiilidioksidia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22.12.2004 20:18 
Poissa
rakentaa pesää

Mietittiin kaverini kanssa tätä lopettamista ja päädyimme nakujen karsimisessa , että pussiin ja nopeasti täysiä päin seinää. Pienet eivät luultavasti edes ehdi tajuta mitään.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 650 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 44  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia