Tänään on 19.09.2019 15:40

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Häntä-knikki
ViestiLähetetty: 11.05.2006 7:01 
Poissa
rakentaa pesää

Pienessä päässäni tässä pohdiskelin häntä-knikin periytyvyyttä. Ajattelimpa sitten kysäistä teiltä viisaammilta.

Puuhailen myös koirarodun parissa jossa periytyy häntämutkaa.
Syntyneet häntämutkaiset koirat ovat automaattisesti jalostuskiellossa samoin kuin saman pentueen mutkattomat koirat (toim.huom. kasvattajan etiikka). Mutkia putkahtaessa vanhemmat joutuvat suurennuslasin alle. Mutkaa periyttävät urokset ovat luonnollisesti jalostuskiellossa, kuin myös nartut, joilla on kahdessa pentueessa ko. epämuodostumaa. Virallisen kasvattajan tulee myös raportoida rotuyhdistykseen aina kun mutka syntyy.

Mutkaa voi esiintyä myös selkärangassa (niin häntäkoukullisilla kuin näiden "terveillä" sisaruksilla). Onneksi suurin osa näistä pennuista karsiutuu itsekseen hyvin varhaisessa vaiheessa. Selkämutka näkyy harvoin ulospäin mutta oirehtii hyvin epämukavin ja moninaisin tavoin. Lievänä sitä ei välttämättä huomaa ollenkaan. Mikäli tällaista "lievää" käytetään jalostukseen, on tulevien sukupolvien tulevaisuus murhetta täynnä.

Miten on hiirten kohdalla? Kuinka huoletta tulee käyttää jalostukseen knikillisten hiirten terveitä sisaruksia? Entä voimakkaasti knikkiä periyttäviä vanhempia (esim toivossa, että JOS sieltä syntyisi mutkattomiakin).
Minkälaisia havaintoja knikistä kasvattajilla on?
Onko knikkiä tavattu muissa hiirilajeissa (oka, seepra, natal, mini...), entä muissa jyrsijöissä?
:mickey:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.05.2006 8:46 
Poissa
Sari ja Suklaatehdas

Knikillisiä ei tietenkään tulisi käyttää jalostukseen, eikä sellaisia jotka osoittautuvat periyttäjiksi. Jos oikein viimeisen päälle eettiseen ajattelutapaan lähdetään niin ei tietenkään tulisi käyttää myöskään poikuesisaruksia. Itse kuitenkin vedän rajan tähän, eli olen kyllä käyttänyt. (ruoskikaa vapaasti)
Knikkipoikaset olen aina karsinut, ettei nitiä kukaan vahingossa taikka pahimmassa tapauksessa tahallaan jalostukseen käyttäisi.

Rotilla häntäknikkiä esiintyy myös, tosin todella harvoin yhtä voimakkaana näkyvänä mutkana kuin hiirillä. Tunnustelemalla pienemmänkin virheen kuitenkin löytää helposti.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.05.2006 14:42 
Poissa
möyrii puruissa

Gerbiileillä esiintyy myös häntäknikkiä, syrkeillä niitä olen kuullut myös olevan. Itse kyllä huolestuisin, jos alkaisi tulemaan samoista vanhemmista/linjoista enemmänkin häntäknikillisiä tai jos samassa poikueessa on useita. Joskus knikki voi tosiaankin tulla tapaturmaisestikin, joten kaikki knikit eivät ole perinnöllisiä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.09.2006 13:14 
Poissa
laatuykkönen :D

Miten tuo häntäknikki periytyy? Tuleeko geeni vain toiselta vai molemmilta vanhemmilta?
Mulle kun juuri tupsahti poikueellinen mutkahäntiä, jotka tietty menevät käärmeenruoaksi kasvettuaan. Epäilen että se on tuo emo jonka kautta on periytynyt, sen suku kun on täysin tuntematon ja hieman epäilyttävästä paikastakin.
Isukki on oikein komea, ja suku tiedossa, eikä ole esiintynyt häntäknikkejä tietääkseni. Uskaltaako urosta enää käyttää?
Nojaa, lähinnä kasvatan kuitenkin käärmeenruoaksi hiiriä, joten siinä mielessä nuo häntäknikit ei haittaa. Mutta saman sukuisia hiiriä ei taida uskaltaa myydä lemmikeiksi...?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.09.2006 16:16 
Poissa
juustotehtaan kauhu

Eikös knikki periydy resessiivisesti eli "taipumus" pitää tulla molemmilta puolilta? Onko näin joka eläinlajin kohdalla???

:oho:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.09.2006 17:15 
Poissa
vaihtaa karvaa

Häntäknikkihän ei haittaa hiiren elämää lemikkinä. Niitä ei tulisi käyttää jalostukseen sen takia, että poikasilla knikki saattaa olla pahemmassa paikassa, kuten esim. selkärangassa, mikä tietenkin on jo vaarallista terveydelle.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.09.2006 20:26 
Poissa

Tuleeko se taipumus varmasti molemmilta vanhemmilta? Jos tulee, niin yli puolet mun hiiristä on sitten taas käyttökelvottomia. Voihan rähmä! :wall:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.09.2006 20:37 
Poissa
black widow

Vaikka jos häntämutka tulisikin vain toiselta vanhemmalta niin en siltikään käyttäisi yhtään knikillistä hiirtä jalostuksessa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.09.2006 7:42 
Poissa
pullahiiri

Mölli kirjoitti:
Eikös knikki periydy resessiivisesti eli "taipumus" pitää tulla molemmilta puolilta?

Näin minä muistaisin..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.09.2006 13:07 
Poissa

No voihan p*****! Se uros on niin mielettömän hyväluonteinen ja upean näköinen. En pysty montaa urosta pitämään, enkä kyllä yhtäkään jolla ei mitään tee. Voih...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.09.2006 13:16 
Poissa
hörökorva

Aprikoosi kirjoitti:
Mölli kirjoitti:
Eikös knikki periydy resessiivisesti eli "taipumus" pitää tulla molemmilta puolilta?

Näin minä muistaisin..

Minä en ollutkaan tuosta tietoinen. Silloinhan ainuttakaan hiirtä ei tule enää käyttää kasvatuksessa, jos se on saanut tai siittänyt yhdenkään knikillisen poikasen? Minä olen ollut siinä käsityksessä että vain niitä knikillisiä jälkeläisiä ei saa käyttää.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.09.2006 13:18 
Poissa
juustotehtaan kauhu

Itse olen jättänyt vain knikilliset pois jalostuksesta.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.09.2006 13:24 
Poissa
hörökorva

^Tuota linjaa minäkin olen valmis jatkamaan edelleen; kaikkien knikkipoikasten vanhempien kasvatuksesta poisjättäminen taitaa olla hätävarjelun liioittelua.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.09.2006 13:45 
Poissa
puree tuomaria

Jos se olisi resessiivinen, voisi kuvitella että knikkihiirten sisarukset (joita kuitenkin käytetään jalostukseen) pukkaisivat knikkiä tulevaisuudessa.

Itse en ole kuitenkaan tällaista nähnyt. Anybody?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.09.2006 15:17 
Poissa
genetiikkaguru

^ Nope, tällaista en ole havainnut. Todnäk knikki ei ole välttämättä mikään yhden geenin yksinkertaisesti periytyvä juttu. Varsinkaan hiiriharrastajien harmina lilluvat häntäknikit.

Olemassa on erityisiä häntäknikkigeenejä, MGI listaa näitä mukavat 113 kpl. Osa on resessiivisiä, osa dominoivia, osa semidominantteja, osa spontaaneja , osa aiheutettuja (kemikaalein, säteilyttämällä...), osa aiheuttaa niin pahoja muita ongelmia, ettei hiiri ole muutenkaan elinkelpoinen tai on letaali.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia