Tänään on 14.08.2018 16:23

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.06.2009 8:33 
Poissa
masu jyviä pullollaan

Rupesin miettimään annanko Augustukselle liian vähän ruokaa... Syä Altromin hiiripellettejä. Annan päivässä yhden, jos on pieni pötkylä niin 1,5 tai 2. Lisäksi melkein joka päivä kissan/koiran raksuja.

Toissa päivänä sai:
-1 pelletti
-pieni pala omenaa
1 jahti&vahti koiran nappula
-3-4 kurpitsansiementä

Eilen:
-1 pelletti
- reilu 5 kissanraksua

Molemmilla kerroilla on kaikki hävinny kupista. Pitäisköhän tolle antaa enemmän kun yks pötkylä :hammas:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.06.2009 10:07 
Poissa
Täti Sininen

Miksi pellettiä pitää säännöstellä? Hiiri syö vuorokaudessa noin ruokalusikallisen ruokaa, mutta pellettien tilavuutta on hankala mitata lusikallisissa. Laittaisin mieluummin vaikka 3-4 pellettipötköä pellettien koosta riippuen ja rajoittaisin muuta ruokaa, koska raksut ja tuoreruuat saavat tuollaisessa ruokavaliossa helposti vähän turhan suuren roolin ja ravintoaineita voi tulla väärässä suhteessa. Jos pellettejä rupeaa jäämään syömättä isommalla annostuksella, vasta sitten kannattaa vähentää. Mieluummin niin päin kuin että antaa liian vähän.

Ihanteellisin tilanne olisi, jos lähes kaikki ruoka katoaisi juuri ennen kuin seuraava annos ruokaa tulee. Jos ihan kaikki viimeistä murenaa myöten on syöty ennen seuraavaa ruokintaa, hiiri saattaa saada liian vähän ruokaa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.06.2009 10:26 
Poissa
masu jyviä pullollaan

Okei, täytyy antaa tolle useampi. Ei toi joka päivä saa mitään ylimäärästä, nyt vaan sattui saamaan kahtena peräkkäisenä päivänä. Aikaisemmin kun annoin 2 pellettiä niin löytyi siivouksen yhteydessä aina syömättömiä terrasta :hammas:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.11.2009 5:46 
Poissa
möyrii puruissa

Onko järkevää pitää siementankoa (hunaja) hiirillä jatkuvasti? Pelkään kovasti että hiiret lihovat. Perusravintona toimii siemensekoitus, jota annan 1rkl/hiiri ja joka toinen päivä annan tuoreruokaa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.11.2009 11:03 
Poissa
Täti Sininen

Schitzophrenia kirjoitti:
Onko järkevää pitää siementankoa (hunaja) hiirillä jatkuvasti?

Ei.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.02.2010 19:06 
Poissa
möyrii puruissa

Miten sitten jos hiiri pissaa kuppiin? Pitäisikö silloin kuppia puhdistaessa lisätä uutta ruokaa se ruokalusikallinen vai enemmän vai vähemmän? Kun sitä pissaista ruokaa tuskin enää syödään, pitäisikö sitä jotenkin suhteuttaa? :oops:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.02.2010 21:12 
Poissa
teroittaa hampaitaan

^ Mun ratkaisu on ollut tuohon se, etten enää pidä ruokakippoa. Omat, kun aikoinaan poikkeuksetta pitivät sitä vessanaan. Nyt ruuan ollessa ihan kuivikkeen seassa, väittäisin sen pysyvän jopa puhtaampana kuin ennen ja hiirillä on mukavasti puuhaa, kun joutuvat sitä sieltä kuivikkeen seasta tonkimaan :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.05.2010 11:14 
Poissa
totutuksessa

Itse annan aina ruokalusikallisen jyväseosta per. hiiri (ittelläni on 3 hiirtä), eikä ne niitä 3 ruokalusikallistakaan saa kokonaan syötyä :roll: . Ja nyt olen alkanut laittaa sen purujen sekaan sikin sokin, että olisi enemmän virikkeitäkin sen mukana, kun joutuu vähän työtä tekemään sen ruoan eteen. Annan kyllä lisäksi tuoreruokaa joka toinen päivä, ja leivänkannikoita aina siivouksen yhteydessä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.05.2010 11:20 
Poissa
totutuksessa

^KoKo^ kirjoitti:
Miten sitten jos hiiri pissaa kuppiin? Pitäisikö silloin kuppia puhdistaessa lisätä uutta ruokaa se ruokalusikallinen vai enemmän vai vähemmän? Kun sitä pissaista ruokaa tuskin enää syödään, pitäisikö sitä jotenkin suhteuttaa? :oops:

Sillon kun ite pidin ruoan kupissa, pesin sen joka ilta, ja laitoin sitten vaan uudet siemenseokset. Nyt olen kuitenkin huomannut tonne puruihin laittamisen paljon paremmaksi, kun (niinkuin Cyradish sanoi) meilläkin käytettiin sitä vessana, kun ne meni sinne kupin sisään syömään sitä ruokaa, ja eihän noilla kauaa kestä ku se ruoka jo tulee ulos :wall:

Profiili  

Viestin otsikko: Re: ruokamäärästä
ViestiLähetetty: 28.09.2010 19:40 
Poissa
jyrsii heinää

Mulla on yksineläjillä (pojat) ja pienemmissä laumoissa (joita tällä hetkellä ei ole) ruokakupit, ja ne on aina täynnä. Tai siis, etten mitenkään rajoita niiden syöminkejä ja monesti syövätkin sitten vain sen mitä tarvitsevat ja kaikki ovat sutjakassa kunnossa. Herkkuja kun antaa niin niitä menisikin sitten varmaan halkeamiseen asti, mutta niitä ei siksi olekaan koko aikaa tarjolla.

Tytöille laitan purujen sekaan 2dl jyväseosta (14 tyttöä). Ruokakupista luovuin niiden kohdalla kun kyllästyin etsimään sitä purujen seasta. Saavatpa itse nyt sitten etsiä ruokansa. Pyrin tosin siihen, että tuota jyväseosta olisi aina tarjolla ja tuoreruuat sitten erikseen muutaman kerran viikossa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 14.10.2010 6:54 
Poissa
sukii turkkiaan

Kuvat: 0
Mulla on vähän sama systeemi kuin Liewecillä. Kasvavilla, kantavilla ja imettävillä on periaatteessa koko ajan jyväseosta tarjolla. Tuoreita menee pari kolme kertaa viikossa. Jos joku hiiri alkaa näyttää siltä, että voi vähän turhan paksusti, niin sitten rajoitan jyväsekoituksen määrää.

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 17.10.2010 12:23 
Poissa
totutuksessa

Mä en mitenkään turhantarkasti noita hiirien syöminkejä katso, kippaan joka päivä tai ainakin joka toinen päivä tommosen pienen espressikahvikupillisen jyväsekoitusta puruihin.

Profiili  

ViestiLähetetty: 18.11.2013 7:39 
Poissa
totutuksessa

Olen tarjonnut hiirille ruokaa 1rkl/nenu päivässä, mittana on toiminut ruokalusikkamitta, jotta määrä on varmasti oikein. Tästä huolimatta mm. pelletit eivät tahdo kadota mihinkään. Eikö olisi kuitenkin hyväksi, että söisivät kaikkia osia jyväsekoituksesta? Ruokana siis Rapunzelin HiiriMix. Kerran/pari kertaa viikossa saavat tuoreruokaa. Vähennänkö ruokamäärää, jotta eivät söisi vain niitä parhaimpia paloja? Vai alkaako hiiret sitten laihtumaan? Harmittaahan sekin, että alvariinsa osa ruoasta menee hukkaan, ts. miksi niitä pellettejä ylipäätänsä syöttää, jos hiiret eivät niitä syö?

Profiili  

ViestiLähetetty: 18.11.2013 11:36 
Poissa
tsamppiooni

Kuvat: 77
Itse syötän HiiriMix:iä 1 dl / 8 hiirtä / pv. Tekee 12,5 ml eli täsmällinen määrä sitä ruokaa on hieman vähemmän kuin ruokalusikallinen päivässä. 1 rkl päivässä hiirtä kohti on kuitenkin hyvä nyrkkisääntö.

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 19.11.2013 21:07 
Poissa
hiiriviirahtanut

Minä olen havainnut parhaimmaksi keinoksi laittaa ruokaa aina kahdeksi päiväksi kerrallaan. Eli n. 2 rkl HiiriMixiä/hiiri joka toinen päivä. Ekana iltana katoavat parhaat suosikki herkut ja toisena iltana mutustellaan pellettejä ja muita vähemmän maistuvia ruokia. Näin hiiret syövät kaiken ja saavat juuri oikean määrän ravintoaineita, kuten ruoan valmistaja on hiirille laskenutkin.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia