Tänään on 25.05.2019 22:59

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 24.02.2012 10:05 
Poissa
sukii turkkiaan

Nyt kun mulla noita yhdistelyjä on tullut enemmän, niin poikueidenkin yhdistäminen keskenään onnistuu ongelmitta, ensimmäinen yhdistäminen aiheutti muutaman sekunnin kinan mutta siihen sekin päättyi, mutta taisi virhe sekin olla, koska nyt en oo varma mikä noista black tan naaraista oli sen toisen emon ;) kun toisella on niitä kolme :D Mutta siis laumat vaihtelee välillä suurestikkin, varsinkin kun mulla on samoissa asumuksissa niin omia hiiriä kuin myyntihiiriäkin, uusia poikasia tulee laumaan ja edellisiä lähtee uusiin koteihin, ikinä ei ole ongelmaa ollut. Pari kertaa joku hiiri on dominoinut aluksi uusia tulokkaita, mutta varsinaisia tappeluita tms. ei ole vielä(!) tullut vastaan. Olenko mä hullu, kun yhdistelen naaraita tuosta noin vain? ;) Ja vieroitusikäiset urokset jotka olen jättänyt, laitan keskenään omaan dunaansa, ja saavat asustella yhdessä niin kauan kun tulevat toimeen keskenään.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2012 11:49 
Poissa
Täti Sininen

krisuliiih kirjoitti:
Olenko mä hullu, kun yhdistelen naaraita tuosta noin vain?

Omassa kasvatuksessani pidän oletuksena, että voin vaihdella laumakokoonpanoja ilman erityisiä kommervenkkejä. Vain jos tulee toiselta kasvattajalta uusi hiiri, totutan normikaavan mukaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2012 13:04 
Poissa
sukii turkkiaan

No kyllä mäkin jos tulee muualta uusi(a) hiiri(ä) niin laitan totutusboxin kautta, kerran mä ajatuksissani laitoin muualta tulleet hiiret suoraan siivottuun dunaan, onneks ei mitään tappeluita tullut kuitenkaan. Pientä piippailua kuului mutta sekin meni ohi. Jä tämä siis täysin tajuamatta ennen kuin vasta oli tapahtunut jo ;)

Profiili  

ViestiLähetetty: 15.05.2012 20:38 
Poissa
kiipeilee katossa

Kuvat: 0
Mä olen huomannut että esim Hannalta ja Kaisulta tulevat hiiret tulevat todella hyvin omieni kanssa toimeen... Menee ilman mitään vikinää samaan loosteriin.
Taas yhdeltä epäviralliselta kasvattajalta tulleet hiiret eivät tule sitten millään toimeen omieni kanssa vaikka kuinka totuttelee. Saattaa mennä useitä päiviä että alkavat tulla toimeen jos silloinkaan.
Omia hiiriä voin heitellä bokseista toiseen helposti eikä ole vikinää.

Mistähän tämä johtuu?

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 16.05.2012 17:50 
Poissa
totutuksessa

^ Kai se on linjakohtaista. Itestä tuntuu ainakin loogiselta, että sosiaalisista vanhemmista tulleet poikaset on itsekkin sosiaalisia.

Profiili  

ViestiLähetetty: 16.05.2012 17:59 
Poissa
kiipeilee katossa

Mä olen sitä miettinyt että onko tää jalostuksesta kiinni?
Vai onko jollain muullakin tämmöisiä tiettyjä hiiriä eri kasvattajalta mitkä eivät tule toimeen omiesi kanssa, vaikka jonkun tuttusi hiirien kanssa tulevat toimeen?

Eli voiko syynä olla joku muukin kun pelkästään jalostus?

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 16.05.2012 18:21 
Poissa
sukii turkkiaan

Mä olen huomannut, että ei ole mitään ongelmaa ollut kun yhdistelee emoja poikasineen. Yhdeltä "kasvattajalta" tuli ba/t naaras, joka alkoi emo-poikasporukoiden muitten jäsenten kimppuun hyökkiä, sitten hyökki lopulta omien poikastensa kimppuun. Otin emon pois, ja jätin sen poikaset kahdelle muulle emolle hoidettavaksi, toinen näistä oli sen sisko, joka taas oli kaikille kiltti, hyväksyi ihan kenet vaan laumaan, haisteli vain uusia jäseniä. Nyt kun olen yhdistellyt porukoita, ensin on kauhea haistelu, ja tunnin parin päästä nukutaankin jo yhdessä läjässä. Mulla asuu nyt 4 urosta yhdessä, mutta ovat kyllä samasta poikueesta. Olen nyt yrittänyt kiinnittää huomiota siihen, että valikoin kasvatukseen mahdollisimman kilttejä hiiriä, mielellään semmoisia jotka tulevat toimeen muidenkin kanssa. En ole huomannut nyt yhtään "hyökkäilevää" hiirtä, yksi naaras joka tuli toiselta kasvattajalta niin hyökkäsi parin kuukauden jälkeen useamman kimppuun, niin pois semmoiset. Parille tulikin puremajälki. Onneksi en ole huomannut ainakaan mitään huonoluonteisia nyt, paitsi yhden uroksen. :F

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.05.2012 0:17 
Poissa
suklaanhimoinen

Pallokorva kirjoitti:

Jalostuksen lisäksi: Jos kerran toimeentulevuuteen vaikuttaa sukulaisuus, jotkut linjathan voisivat sitten olla jollain tapaa yhteensopimattomia ("mä en leiki ton kaa, se haisee ällöltä")? Toisaalta jos jollain kasvattajalla on pitkälle viety oma linja joka tulee keskenään toimeen, niin mikäänhän ei takaa että ne olisivat ns vieraanhajuisia kohtaan ystävällisiä?

Profiili  

ViestiLähetetty: 03.05.2013 22:55 
Poissa
möyrii puruissa

Mulla on sellainen tilanne, että 5 hengen laumasta kaksi vanhinta hiirtä (sisarukset) ilmeisesti pomottaa nuorempia, etenkin keskimmäistä joka tuli mulle yksin näiden kahden vanhemman jälkeen. Kaksi nuorintakin taitaa kiusata keskimmäistä. En ole löytänyt puremajälkiä/haavoja, mutta keskimmäinen vaikuttaa jotenkin aralta. Piippailua kuuluu usein ja jahtaamista tapahtuu. Yleensä tilanne ehtii mennä ohi ennen kuin ehdin näkemään, että kuka huutaa ja miksi ja kuinka vakava tilanne on. Joskus näyttää, että nuorimmat ja etenkin se keskimmäinen vinkuu ihan varmuuden vuoksi, kun joku menee liian läheltä.
Tämä laumakokoonpano on ollut reilun kuukauden kun sain nuorimmat hiiret. Tuota keskimmäisen härnäämistä oli ollut kolmen poppoossakin, mutta toivoin uusien laumakaverien rauhoittavan tilanteen.. Ajattelin terraarion olevan liian suuri - nykyisellä laumalla se on sopivan kokoinen laskurin mukaan.
Olen ottanut virikkeet pois/vähentänyt, yrittänyt totuttaa uudestaan. Nyt olen toisen vanhemmista hiiristä ottanut omaan laatikkoon ja aion kokeilla laittaa takaisin laumaan huomenna.

Profiili  

ViestiLähetetty: 04.05.2013 9:01 
Poissa
Täti Sininen

Hiisi kirjoitti:
Pallokorva kirjoitti:

Jalostuksen lisäksi: Jos kerran toimeentulevuuteen vaikuttaa sukulaisuus, jotkut linjathan voisivat sitten olla jollain tapaa yhteensopimattomia ("mä en leiki ton kaa, se haisee ällöltä")? Toisaalta jos jollain kasvattajalla on pitkälle viety oma linja joka tulee keskenään toimeen, niin mikäänhän ei takaa että ne olisivat ns vieraanhajuisia kohtaan ystävällisiä?

Tästä on ihan käyttökokemuksiakin. Mun kotioloissa täysin mössykät laumasielu-urokset ovat sikailleet muualla ja olen kuullut muidenkin kasvattajien linjojen yhteensopimattomuuksista. Vieraan linjan naaraat yhdistän normaalin "tyhjän" terran totutuksen kautta omiin laumoihini, mutta oman linjani laumakokoonpanoja voin vaihdella ilman totutuksia ja jopa terraa siivoamatta. Jos vaikka yhdestä neljän laumasta lähtee kaksi astutukseen, voin laittaa ne kaksi muuta johonkin toiseen naarasterraan, jossa on 2-3 ennestään eikä tarvitse vaihtaa puruja eikä poistella piiloja.

Profiili  

ViestiLähetetty: 05.05.2013 11:52 
Poissa
sukii turkkiaan

Täällä on aivan samat kokemukset. Omia voin yhdistellä miten mielin ja myös urokset menee laumoissa kun tarpeeksi nuorena yhdistää. Mutta auta armias kun tulee joku "vieras" hiiri... kauheeta vinguttamista puolin ja toisin monta päivää. Tämän perusteella pystyn myös täysin uskomaan, että kasvattajalta lähtenyt herranterttu ei uudessa kodissa heti aluksi olekaan niin ongelmaton, vaikka sitten ajan mittaan tilanne rauhoittuisikin.

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 15.06.2013 4:33 
Poissa
kasvattanut pallokorvat

Kuvat: 96
Heitän tänne nyt kyselyä liittyen mun jatkuviin ongelmiin tyttö hiirien kanssa:

Ensin siis hankin pari kuukautta sitten samalta kasvattajalta 4 tyttö hiirtä, jotka olivat kaikki kuitenkin eri poikueista ja hiukan eri ikäisiä. Alkuun totutin hiiret toisiinsa kuljetusboksissa. Nuorimmainen oli tullessaan luovutus ikäinen ja alkuun yksi vanhemmista tytöistä kiusasi sitä aika tavalla. Tuolla nuorimmaisella oli myös alkuun pieniä puremajälkiä hännässä. Sitten keksin laittaa nuo tappelu-pukarit kaksisteen kuljetusboksiin vuorokaudeksi ja kun laitoin ne takaisin terraarioon (80x30cm) toisten kanssa niin enää ne eivät tapelleet. Kaikki meni hyvin niin kauan, kunnes noin kuukauden päästä yksi vanhemmista tytöistä sai mystisen kouristelu kohtauksen ja se jouduttiin hätälopettamaan. Siitä alkoi sitten jäljelle jääneiden kolmen hiiren jatkuva tappeleminen. Yritin laittaa niitä kuljetusboksiin ja ottaa virikkeitä pois, kuten heti alussa olin tehnyt. En löytänyt mitään muuta apua ongelmaan, joten lopulta siirsin tyttö kolmikon asumaan 30x50cm varastolaatikkoon. Siinä ne menivät ilman suurempia kahnauksia. Sitten nyt viime viikolla otin toiselta kasvattajalta neljännen, luovutusikäisen hiiren. Siirsin nelikon yhdessä takaisin terraarioon sen jälkeen kun olin huolellisesti puhdistanut ja desinfioinut sen ja ottanut kaikki virikkeet pois. Vanhemmista tytöistä yksi alkoi heti kiusata uutta pikkuista jahtaamalla yms, mutta jälkiä ei kuitenkaan pikkuiseen jäänyt. Sitten tällä viikolla otin 2 uutta hiirtä tuolta samalta kasvattajalta, jolta ensimmäiset hiireni ovat. Heti laitettuani hiiret totutuksen jälkeen taas puhdistettuun ja ilman virikkeitä olevaan terraarioon, alkoivat ensimmäisistä tytöistä kaksi, sekä muutaman päivän aikaisemmin tullut tyttö kiusata toista uusimmista hiiristä. Nyt tuolla uusimmalla hiirellä on häntä ja takapuoli täynnä purema jälkiä ja jopa kaksi "reikää" karvan joukossa. Kuitenkin välillä koko porukka nukkuu sulassa sovussa samassa kasassa ja nyt kun laitoin ne taas kuljetusboksiin, ne ovat ihan sovussa keskenään.

Mitä minun oikein pitäisi tehdä niiden hiirien kanssa ja mistä tuollainen voi johtua? Kiusaajatkin ovat välillä vaihtuneet, kun ensin ensimmäisestä nelikosta pienintä kiusasi arcente värinen hiiri ja nyt pahimmat kiusaajat ovat noista ensimmäisistä cinnamon (joka siis ennen oli pienin, nyt kaikista isoin) ja splashed fox(joka ei aiemmin sanonut juuta eikä jaata mihinkään). Kasvattajakin on jo ihan ymmällään noiden kanssa...

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 15.06.2013 9:08 
Poissa
pörheän äärellä

Kuvat: 1
Näissä piinaamistapauksissa on hyvinkin ikävää se, että häiriökäyttäytyminen voi tarttua ja leviäta pöpön tavoin. Mulle tuli uros, joka hävitti viikset naaraaltaa. Naaraan kautta se levisi ihan epätodennäköisiin yksilöihin ja jalostui parturoinniksi. Lopulta kaksi laumaa ja uros lopetettiin. Eli sinänsä ei ole outoa, että kiusaaja vaihtuu.

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 15.06.2013 14:14 
Poissa
sukii turkkiaan

Häiriökäyttäytyminen ei ole mitenkään "tarttuvaa". Toki jos yksi (tai useampi) lauman jäsen terrorisoi muuta laumaa oikein huolella, niin lauman stressitaso nousee. Stressi taas voi laukaista häiriökäyttäytymistä muissakin yksilöissä, jos alttius sille on olemassa. Jos stressaantuneita yksilöitä siirrellään paikasta ja laumasta toiseen, niin se voi omalta osaltaa lisätä stressiä ja näin ollen myös häiriökäyttäytymisen riskiä. MUTTA jos ongelmiin puututaan ajoissa kunnolla ja jos hiirien luonteeseen on jalostuksessa kiinnitetty huomiota, niin pidän melko epätodennäköisenä että tuollaista pääsisi tapahtumaan.

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 15.06.2013 17:54 
Poissa
kasvattanut pallokorvat

Kuvat: 96
Mutta siis miten mun pitäisi nyt toimia noiden kanssa? Niitä ei voi laittaa tonne terraan ollenkaa kun ne alkaa heti tappelemaan. Ja noiden kasvattajan omilla hiirillä ei ole vastaavia ongelmia. Pelkään et jos tolle ei nyt tehdä jotain niin ennen pitkää ne tappaa ton joka on nyt ihan verillä... :(

Profiili Oma albumi  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia