Tänään on 18.11.2018 18:14

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 28.12.2012 16:01 
Olen itse aloitteleva hiiriharrastaja ja olen myös kokenut matelijaharrastaja. Haaveenani on eläinten käyttäytymistä tutkiva ala. Olen kokenut joidenkin kokeneempien harrastajien vastaukset ja neuvot hieman alentavina ja töykeinä täältä tietoa etsiessäni. Uskon että kaikki aloittelevat harrastajat tai hiirien ystävät ovat he vain erehtyväisiä ihmisiä joille juuri ne neuvot ovat hyvin tärkeitä. Totta kai tekee virheitä ja ei niin hyviä ratkaisuja alussa, kuten myös täällä foorumilla itse en foorumeilla viestittelyä ole ennen tehnyt ja jotkut vastaukset ovat niin töksähtäviä että anteeksiko pitää pyytää vai lopettaa koko foorumilla kirjoittelu. Esim itse aloittamaani viestiketjuun otsikko oli erilainen mutta se muutettiin ja taisin apua ja mielipiteitä kysellä uroshiirten yhdessä pitoon. Vastattuani pitkän "hiljaisuuden" jälkeen kun viestiketju ei kovin aktiiviselta vaikuttanut niin halusin innoissani kertoa kuinka hiireni tulevat toimeen niin vastaus oli tiivistettynä "viestilläsi ei ole mitään tekemistä aiheen kanssa". Ei ole ensimmäinen kerta täällä kun koen töykeää aloittelijalle vastaamista.
Tämän saa siirtää sinne minne kuuluisi en ollut varma onko tämä palaute vai jotain täyttä papanaa.

ViestiLähetetty: 28.12.2012 17:03 
Poissa
totutuksessa

Eiköhän tuo ole aika normaalia kohtelua ihan missä tahansa "ryhmissä/yhteisöissä".
Samaa itsekin olen kyllä huomannut ja täällä myös aloittelijana olen pyrkinyt sen sivuuttamaan. Kaikki ovat joskus aloittelijoita ja paras olisikin jokaisen muistaa se myöhemminkin kun näkee uusia tulokkaita, ellei nyt jotain ihan järkyttäviä trolleja tai 9-vuotiaan ensimmäisiä tekstejä "kun tahdon koiran" juttuja oteta lukuun laisinkaan.
Ja senkin olen todeksi huomannut, että joitain asioita vain ei edes kannata tuoda muiden tietoon jotka varmasti asiasta jonkunmoisen shown saisivat aikaan vaikka eläimillä olisi kaikki olot hyvät ja muutenkin otettu asioita huomioon plaaplaa. (Kyse vaikka käärmeille annettavasta elävästä ravinnosta viimeisenä vaihtoehtona tai ihan mistä vain.) Meitä kun on niin monelaisia ja mikä tahansa olikaan aihe löytyy joku joka sitä vastustaa tavalla tai toisella.

Profiili  

ViestiLähetetty: 28.12.2012 18:08 
Poissa
Täti Sininen

Metsä tuppaa vastaamaan, kuten sinne huutaa ;) Tehdäänpäs pieni quote-retki!

22.11. kettujahti kirjoitti:
Haluan yhden uroksen (mikä monien lukemieni ohjeiden mukaan on OK ottaa yksi uros) mutta eläinkaupassa sanoivat että pieni lauma täytyy ottaa vaikka uros onkin kyseessä.

Tämän jälkeen tuli kommentteja siitä, miten uroksia EI tulisi pitää laumassa ja perusteluita, miksei aina kannata sokkona uskoa eläinkaupan myyjän kertomaa.

24.11. kettujahti kirjoitti:
Viikon päästä saapuu mustavalkoinen nuuskuttelija meille!

-> Hurraa, ohjeet luettu ja omaksuttu, täähän onkin ihan fiksu ihminen :)

27.12. kettujahti kirjoitti:
Iivana ja Mauno pojat porskuttavat edelleen iloisesti ja samassa terrassa!

-> Mitä hittoa? Otit sittenkin neuvoista ja jopa omasta mielipiteestäsi piittaamatta kaksi? Oikeastiko tätä tuuliviirittelyä ei saisi yhtään ihmetellä? :eitietoo: No, pääasia että sulla on varaterraario, jonka saa nopeasti käyttöön, jos tappelu tulee. Tiedät ainakin mahdolliset seuraamukset ja olet henkisesti valmistautunut siihen, että jonain aamuna löytyy toinen tai molemmat verille piestyinä ja osaat hoitaa tilanteen panikoitumatta.

kettujahti kirjoitti:
Vastattuani pitkän "hiljaisuuden" jälkeen kun viestiketju ei kovin aktiiviselta vaikuttanut niin halusin innoissani kertoa kuinka hiireni tulevat toimeen niin vastaus oli tiivistettynä "viestilläsi ei ole mitään tekemistä aiheen kanssa".

Toi tiiviste on sun omaa tulkintaa. Luepa uudestaan ilman subjektiivisia silmälaseja, sanotaanko tuossa ettei viestillä ole tekemistä aiheen kanssa:

jaded kirjoitti:
Aloituksessa oli puhetta uros-laumasta, ei parista jotka ovat ilmeisesti veljeksiä?

Jos kyselet "pienestä uroslaumasta", se ei ole sama kuin veljesPARI. Ei ole sama asia, onko uroksia porukassa 2, 3, 4 vai 5. Määrä on laumadynamiikan kannalta usein hyvinkin ratkaiseva tekijä. Sait vastauksia siihen mitä kysyit, tiesit mikä olisi järkevintä ja teit silti vähemmän järkevän ratkaisun. Ei sillä valitettavasti päänsilittelyitä tienaa. Aikuinen ihminen kuitenkin kantaa valintojensa seuraamukset, pystyy perustelemaan ne ja seisoo mielipiteensä takana. Jos olet mielestäsi tehnyt oikean ratkaisun, sehän on sama mitä muut jäkättävät :)

Profiili  

ViestiLähetetty: 28.12.2012 18:09 
Poissa
hyvä tyyppi

Kauheeta yleistämistä aloittajalta. En mielestäni ole koskaan ollut kellekään töykeä. :tarkenna:

Profiili  

ViestiLähetetty: 28.12.2012 18:45 
Poissa
tsamppiooni

Kuvat: 77
Mulle tuli mieleen tuosta aloittajan tiivistelmästä "viestilläsi ei ole mitään tekemistä aiheen kanssa" vain että onko ketjusta poistettu joku viesti kun ei siellä mitään tuollaista ole, mutta ilmeisesti ei.

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 28.12.2012 19:16 
Poissa
sukii turkkiaan

Kuvat: 0
Nyt on kyllä menny jossain kohtaa luetun ymmärtäminen pieleen. Viestiini sisältynyt kritiikin poikanen oli osoitettu nimenomaan sitä kohtaan, että pitkästä ja varsin yhtenäisen linjan omaavasta keskustelusta huolimatta omienkin sanojensa mukaan vielä aloitteleva harrastaja päätyy tekemään ratkaisun, joka on vastoin kaikkia keskustelussa esitettyjä suosituksia. Eli siis ah niin klassinen tilanne: ensin kysytään neuvoa ja sitten piut paut välitetään niistä neuvoista vaan tehdään just niin kuin itelle syystä X parhaiten sopii. "Veljespari vs. lauma"-viittauksen oli tarkoitus olla vain selventävä kaneetti siitä, että ne ovat kaksi eri asiaa eivätkä siis täysin toisiinsa verrattavissa, vaikkakaan en kumpaakaan suosittele lemmikinomistajan kokeiltavaksi.

En ihan ymmärrä miksi kettujahti takerrut tuohon otsikon muutokseen? Aloitusviestissäsi puhut eläinkaupasta ja laumasta, joten otsikko ei millään muotoa ole oman viestisi kanssa ristiriidassa. Se, että saman otsikon alle saatiin mukavasti keskustelua eläinkaupoista yleensä on pelkästään hyvä asia. En tiedä kuka sinulle on mielestäsi sanonut "viestilläsi ei ole mitään tekemistä asian kanssa", en totisesti ainakaan minä.

Suosittelen lämpimästi harjoittamaan sisälukutaitoa eikä pieni maltillisuus ja harkintakaan olisi pahasta, ettei nyt aivan turhan päiten tulisi kovin isoon ääneen älistyä kun itse meni pikaistuksissaan ymmärtämään asiat väärin.

lis. Ainakaan mun toimesta ei ole ensimmäistäkään viestiä poistettu.

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 28.12.2012 21:51 
joo kiitos vastauksista ehkä minusta foorumi-ihmiseksi ei olekkaan :D

ViestiLähetetty: 28.12.2012 21:59 
Poissa
hi-hi-hi hiiri! :D

Kuvat: 13
Älä niin sano, saithan jo neuvot kuinka toimia jos veljekset alkaa kärhämöidä ja nämä kaikki neuvot (myös ne tiukkasävyisemmätkin) auttaa myös tulevia hiirten hankkijoita.

Toiset sanovat asiat töksähtäen ja toiset ei, ei kannata olla herkkänahkainen, niistä me kaikki opimme jotain ;)

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 28.12.2012 23:14 
Poissa
Täti Sininen

Tiedoksi, että käyttäjä pyysi itse poistamaan tunnuksensa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 28.12.2012 23:27 
Poissa
hi-hi-hi hiiri! :D

Kuvat: 13
Sääli :(

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 14.02.2015 13:00 
Poissa
möyrii puruissa

Kuvat: 28
Huokaus. :( Tämä keskustelun alottaja tais taas olla näitä elämässä valittajia. Luulis, että aikuinen ihminen kestää myös eriävät mielipiteet. Tämmösiä "minä olen aina oikeessa" ihmisiä näkee kyllä ihan liikaakin elämässä yleensäkin. :tyhmä: Pitäs aina olla anteeks pyytelemässä ja myötäilemässä joka asiassa. Kannattaa varmaan vähän opetella ymmärtämään muittenkin näkökulmia asioihin. No, samapa tuo, kun hävis jo koko immeinen täältä.

Profiili Oma albumi  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia