Tänään on 14.08.2018 16:24

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hiiret puree!
ViestiLähetetty: 09.05.2014 20:28 
Poissa
möyrii puruissa

Mulla on 3 tyttökesyhiirtä ja aina kun laitan käden terraarioon 2 niistä yrittää tulla puremaan. Jos jätän käden sinne ne nuuskii ja näykkii sitä, mutta ei kiipeä sille, mistä johtuu? Hiiret ovat olleet mulla nyt vajaa 6kk. :?

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Hiiret puree!
ViestiLähetetty: 10.05.2014 0:37 
Poissa
kasvattanut pallokorvat

Kuvat: 96
Yksinkertaisesti huonoluonteisia hiiriä. Pureva hiiri tuskin puremista lopettaa, päinvastoin pureminen saattaa vain pahentua ajan kuluessa. Moni kasvattaja ei hyväksy puremista lainkaan ja purevat hiiret päätyvät lopetukseen. Eivät purevat hiiret ole miellyttäviä edes lemmikkeinä.

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 30.09.2015 20:27 
Poissa
möyrii puruissa

Mikähän avuksi, kun kasvattajan luona oikein lunkki ja lutunen 3kk vanha uros uudessa kodissaan pelkääkin nyt kättä ihan vietävästi, vinkuu ja puree kovaa. Aiemmin sillä oli toinen uros kaverina, voiko nyt radikaalisti muuttunut elämäntilanne aiheuttaa tällaista käyttäytymistä, että ennen hiiri joka ei väistänyt kättä onkin nyt pelokas puremiseen asti? Voikohan tilanne parantua ajan myötä, kun hiiri tottuu uusiin oloihinsa?

Profiili  

ViestiLähetetty: 30.09.2015 23:36 
Poissa
totutuksessa

Kuvat: 1
Valitettavasti urokset voivat toisinaan olla herkkiä muutoksille, jolloin luonnekin muuttuu. Oman kokemukseni mukaan tilanne ei parane ajan kanssa, varsinkaan jos uros puree.

Sellaisen kysymyksen vain esittäisin, että pureeko uros vain asumuksessaan vai jo ollessaan kädellä. Asumuksessaan pureminen voi olla vahvaa reviiritietoisuutta, sen kanssa voi tulla toimeen, kun kyse on lemmikki uroksesta. Jos uros puree kädellä ollessa, niin valitettavasti minä' en ainakaan uskalla antaa toiveita valoisammasta tulevaisuudesta.

Jos olisi kysymyksessä minun kasvattini, niin tarjoutuisin vaihtamaan purevan uroksen toiseen.

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 01.10.2015 19:21 
Poissa
möyrii puruissa

Asunnossaan puri kun otin sitä kiinni. Nyt olen käsitellyt sitä vielä varovaisemmin ja ottanut sitä kiinni vain avoimin käsin blokkaamalla tai kuppikäsillä, ei ole enää vinkunut tai purrut. Aloittelevana hiiriharrastajana liian rajusti pyydystin sitä ja aiheutin pakokauhua, nyt viisaampana käsittelen häntä hyvin varoen. Tykkää kiipeillä käsillä ja olkapäillä ja kököttää hupussa, syökin kädestä. Joten eiköhän meillä ole vielä toivoa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 02.10.2015 9:54 
Poissa
möyrii puruissa

^Mullakin oli joskus hiiriharrastuksen alkuvuosina tuollainen reviiritietoinen uros. Sain sen kun olin 12-vuotias. Tää yksilö oli lemmikkikaupasta peräisin ja puri reviirillään noin vuoden ajan kunnes rauhoittui sitten vanhuuttaan. Hanskojen kanssa sen aina dunasta pyydystin ja sitten se olikin sylissä ihan ku hamsteri, sai rapsutella ja syöttää ja nuoli sormiakin kun sitä korvan takaa rapsutti. Masusta rapsuttaessa se nosti toista takajalkaakin, että pääsi helpommin rapsuttamaan, ei sentään ihan selälleen asti köllähtäny. Eli sitten syliotuksena melkein kolme vuotta ja oli mulle kaverina lähes koko yläasteen ajan. :D

En kyllä enää nykyään jaksaisi purevaa hiirtä kattella, mutta kyllä se periaatteessa lemmikkinä menee, jos se pureminen ei itteä haittaa ja sitä osaa käsitellä niin ettei satuta itteään eikä stressaa hiirtä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 03.10.2015 18:04 
Poissa
möyrii puruissa

Pahemmaksihan se puruhomma meni, vaikka kuinka mukamas hyvin ja varovasti häntä kohtelin niin hammasta vaan antoi yhä useammin. Hiiri palautui kasvattajalle. Alkoi puremaan myös kädellä ollessaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: 03.10.2015 19:28 
Poissa
möyrii puruissa

Tässä on ilmeisesti siitä minun kasvatistani kyse. Eleli minulla siis kahden veljensä kanssa sopuisasti ja tämä poikalauma olikin minun lempparini, koska kiipeilivät itse aina kädelle kun boksin kannen avasin, ja tosiaan kättäni laitoin hiiriboksiin eikä reviirinpuolustamisesta ollut tietoakaan. Mikään ei viitannut siihen että uudessa kodissaan pimahtaisi täydellisesti. Otin sen hiiren tosiaan takaisin ja vaihdoin toiseen. En ole hiirtä vielä toistaiseksi lopettanut, koska ei ole minun kimppuuni vielä käynyt vaikka olen hiirtä käsitellyt. Saa sitten nähdä kun kotiutuu omaan yksiöönsä, alkaako pureminen täälläkin. Sen kuitenkin tiedän, että vaikka pysyisikin nyt kilttinä, hiiri jää meille kotiin eikä sitä tietenkään kasvatukseen käytetä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 03.10.2015 22:48 
Poissa
läntit kohdallaan

Ei ole ihan edes maailman harvinaisinta tuo. On noita tullu myytyä ja ostettua. Pojat tuntuvat olevan vähän herkkiksiä ja joskus reagoivan muuttoon noin. Takaisin alkuperäiseen kotiinsa päästyään saattavat olla aivan normaaleja taas.

Profiili  

ViestiLähetetty: 04.10.2015 9:14 
Poissa
möyrii puruissa

Ilmeisesti muutos oli vain hänen herkälle luonteelleen liikaa. Toivottavasti nyt olotila normalisoituu kun pääsi takaisin kotiin ja on taas normaalisti käsiteltävissä. Tällä hetkellä vaihdokaspoika vipeltää olkapäillä, liukas on kuin saippua mutta ei mitään merkkejä aggressiivisuudesta.

Profiili  

ViestiLähetetty: 08.10.2015 19:34 
Poissa
möyrii puruissa

Vaihdokas alkoi puolustaa reviiriään hyökkimällä käsiä päin ja puremalla, lähti multa eteenpäin kärsivällisempiin ja kokeneempiin käsiin. Mä olen päättänyt pysyä tuossa yhdessä naarasdunassa, en ota enää urosta.

Profiili  

Viestin otsikko: Hiiret puree!
ViestiLähetetty: 11.10.2015 1:45 
Poissa
möyrii puruissa

Vaikuttaakohan ikä tuohon urosten taipuvuuteen pimahtaa uudessa ympäristössä? Onkohan siis yleisempää hieman vanhemmilla kuin juuri luovutusikään tulleilla? Omalle kohdalleni ei ole sattunut yhtään hiirtä, joka olisi minulle tullessaan muuttunut aggressiiviseksi. Näidenkin kahden eveliinalla olleen hiiren isä oli jo 1-vuotias minulle tullessaan, eikä ole vihainen reviiristään saatika pure. Minulle palautunutkin hiiri on edelleen kiltti kuin mikä, odottelee iltaisin dunan kattoritilässä että pääsee kädelle, niin vaikea kuvitella että se on käynyt suinpäin sormiin kiinni.

Profiili  

ViestiLähetetty: 11.10.2015 9:35 
Poissa
möyrii puruissa

En voi olla miettimättä, että onko eveliinan käsissä jotain mikä tuoksuu hiirien nenään niin että ne alkaa maisteleen sormia. Jos hiiret eivät kasvattajalla tule sormille. Mutta eveliinan luona tai eveliinan sormia napsii.
Tuoksuisiko niissä sormissa ruoka tjms... esim käsirasva tai tuoksusaippua tjms..

Profiili  

ViestiLähetetty: 11.10.2015 10:08 
Poissa
möyrii puruissa

Se ei ollut mitään maistelua, vaan molemmat hiiret ihan selkeästi hyökkäystarkoituksessa kävivät napsaisemassa sormet verille.

Profiili  

ViestiLähetetty: 11.10.2015 10:17 
Poissa
totutuksessa

Kuvat: 1
Eveliina, poltatko tupakkaa?
Ollaan kaverin kanssa mietityy, että tupakan haju voisi laukaista tätä urosten puremista joissain tapauksissa. Kamalasti ei näyttöä asiasta ole, mutta mm kaksi omaa hiirtäni pimahti näyttelyissä tupakoivan tuomarin käsittelyssä vaikka sitä ennen ei ollut mitään viitteitä että näin voisi käydä (kumpikaan uroksista ei ollut oma kasvattini, joten kotia olivat vaihtaneet ilman mitään ja toinen oli näyttelyissäkin käynyt ja L2:sen tienannut aiemmin). Nyt sitten omakasvatti uros, joka oli lähtenyt uuteen kotiin, niin sen luonne muuttui näyttelyissä saman tuomarin käsittelyn aikana. Onneksi ei pure, mutta rauhallisesta sylimussukasta tuöi hyperaktiivinen adhd. Saman tyyppisiä tapauksia ollaan pari rekisteröity kaverin kanssa hiiristä ja tupakoivista ihmisistä ja siksi ollaan alettu tätä mahdollisuutta miettiä.

Profiili Oma albumi  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia