Tänään on 14.11.2018 4:24

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.05.2010 8:59 
Poissa
jyrsii heinää

Lapsoset on nytten siirretty asumaan olohuoneeseen. Viimeyö meni suht hyvin, pikkasen ahdisti mutta ei ollut läheskään niin pahaa kun toissayönä. Päivisin saan käyttää inhalaattoria kun olohuoneessa suurimman osan ajasta vietän. Mutta jospa tämä selviäisi sitten 16.6. kun lääkärille menen astma ja allergia testeihin. Toivottavasti saisin puhtaat paperit että ei tarvitsisi luopua rakkaista lemmikeistänsä.

Hiiret: Laku
Rotat: Fuji, Santtu, Tiuhti, Sipsu, Sinttu, Pikkunen, Poits-Ukkeli, Hynynen, Kerma, Lumi ja 10 nakkia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.05.2010 12:41 
Poissa
Täti Sininen

Ihan ensiavuksi voisi oikeasti vaihtaa sen kuivikkeen... Minä olisin heivannut elukkani ovesta jo kauan sitten, jos olisin väkisin yrittänyt käyttää Pölkky-purua. Etenkin, jos oireiden alku sopii hyvin siihen kuivikemerkin vaihtohetkeen, niin eiköhän se ole todennäköisempää, että oireet tulevat kuivikkeista kuin eläimistä. Eläinallergia harvoin alkaa tuolla tavalla kertalaakista, jos tähän asti on voinut hyvin olla niiden kanssa samassa huoneessa.

Jos nyt väkisin sinnittelet sen huonon purun kanssa, niin voit olla kohta siinä tilassa, että allergisoidut monelle muullekin asialle, kuten niille eläimille. Ihan typerää jonkun purun takia hankkia huono olo, kun se asia on niin helposti korjattavissa!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.05.2010 13:10 
Poissa
möyrii puruissa

Meillä minä oireilen myös purulle. Hengitystiet ovat aivan tukossa jos käytän pelkästään purua. Mörtillä puolestaan oireita ei juurikaan tule. Nyt miksaan mörttiä ja purua sekaisin siten että mörtsää on enemmän.
Toalätt on myös hyvä kuivike hiirille, mutta itse en siedä hiirenpissan hajua yhdistettynä paperiin.
Heinää käytän ainoastaan olohuoneessa majaileville hiirille. Pojan huoneessa elävät kolme hiirtä eivät saa nauttia heinästä ja terrassa pidän suurimmaksi osaksi pelkästään mörttiä.

Kuivikkeiden vaihdolla voi saada suuria muutoksia aikaan ;)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.05.2010 13:31 
Poissa
Täti Sininen

Heinän korvikkeena kantsii kokeilla ns. ekokuitua eli tuollaista narumaista puukuitua :) Se on kuohkeaa ja purun kanssa siitä muotoutuu hyviä tunneleita, piilopaikkoja ja pesiä hiirille. Epiralla se on nimeltään Ruti-Rex, myydään isoissa paaleissa mm. Agrimarketissa. Sellaista ei ehkä kannata muutaman hiiren takia hankkia, koska mulla puolikas paali kesti 30-50 hiirellä pari vuotta :D Ostin juuri paalin ja voin myydä tuosta vaikkapa muovikassillisia, jos joku hakuaa kokeilla. Kuljetus onnistuu Tampereelle ja näyttelyihin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.05.2010 13:42 
Poissa
möyrii puruissa

Voisin Hanna ostaa sulta pussin ekokuitia ja kokeilla sitä :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.05.2010 14:21 
Poissa
Täti Sininen

Ok! :jees:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.05.2010 17:30 
Poissa
jyrsii heinää

Mie vaihdoin purut eilen samoihin mitä ne on ollut aiemminkin. Nyt ei ole sitten ollut ongelmaa. Luulen sen johtuvan noista puruista joita oli käytössä, en enää ikinä osta tuota purua. Käytän jatkossa vain ja ainoastaan tuota hyväksi todettua purua.

Hiiret: Laku
Rotat: Fuji, Santtu, Tiuhti, Sipsu, Sinttu, Pikkunen, Poits-Ukkeli, Hynynen, Kerma, Lumi ja 10 nakkia.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Hiiri allergikolla?
ViestiLähetetty: 01.12.2010 15:01 
Poissa
salapoliisi

Minäkään en sahanpurua pysty käyttämään ollenkaan koskaa vetää hengen niin tiukkaan, varsinkin siivotessa. Sittemmin olenkin käyttänyt puupellettiä. En myöskään pysty syöttämään rehua, jossa on auringonkukan- tai pellavansiemeniä, koska aiheuttaa saman reaktion. Muuten menee suht hyvin, vähän aivastuttaa siivotessa, tosin tuo nykyinen rehu, hevosten mysli on melko pöllyävää, ja varmaankin menee nyt vaihtoon sitten kuitenkin...

Profiili  

ViestiLähetetty: 02.12.2010 1:29 
Poissa
suklaanhimoinen

^Jos kyseessä on enemmänkin reaktio pieneen pölyyn kuin varsinainen allergia, kokeilla voi myös ihan hengityssuojainta. Käsittääkseni hiirten pissainen purupöly on itsessään ärsyttävää vaikkei sille allerginen olisikaan (esim koe-elukka labroissa käyttävät ymmärtääkseni hengityssuojaimia tästä syystä, ettei tule pitkäaikaisesta altistumisesta sitten sitä allergiaa).

muoks: Lisään että tietenkin siis sen jälkeen jos mahdollisimman pölyttömät & järkevät kuivikkeet vieläkin aivastuttavat niitä pöllytellessä. Mies on täällä herkkä pölylle mutta itse elukat eivät aivastuta. Joten kaikki mahdollisimman pöllyämätöntä, mies ei siivoa elukoita ja minä siivoan ne silloin kun hän ei ole paikalla, eikä pikkujyrskiä makkarissa. Näillä menee kivasti, ja hiirillä terra asumuksena itsessään jo vaikuttaa pölyn kontrollointiin siten että niillä voi pitää heinää ja kutterinpurua. Rotat jotka asuu häkissä käyttää yksinomaan toalättiä. Mutta kyseessähän ei varsinaisesti olekaan eläinallergia.

Profiili  

ViestiLähetetty: 18.04.2013 12:30 
Poissa
möyrii puruissa

Tähän allergiakeskusteluun pitää kertoa, että yleisesti hiiriä tunnutaan pitävän ihan hiiiirveän allergisoivina. Koe-eläinkeskuksella kuulemma 30% työntekijöistä allergisoituu heti ensimmäsen vuoden aikana, vaikka on hanskat ja hengityssuojaimet ja kaikki. Virtsan proteiinit ovat erityisen allergisoivia, paljaalla kädellä ei missään nimessä saisi kuulemma käsitellä hiiriä ettei saa pissaa iholle. Pelottelivatpa myös, että ei missään nimessä kannata ottaa hiiriä tai rottia lemmikiksi kotiin koska varmasti saa allergian ennemmin tai myöhemmin, ja sen jälkeen allergisoituu herkästi myös kissoille, koirille ja kaikille muillekin joita ennen on sietänyt. Ai niin, ja hiiren tai rotan puremastakin voi saada anafylaktisen shokin ja kuolla :roll:

Omasta mielestäni moinen menee reippaasti ylihysteerisyyden puolelle, mutta kannattaa tietysti pitää mielessä, että joku voi olla pahastikin allerginen. Ja ne oireet ei ilmene välttämättä heti viikossa, vaan allergia voi iskeä myöhemminkin.

Profiili  

ViestiLähetetty: 18.04.2013 16:49 
Poissa
suklaanhimoinen

^Anteeksi mutta anafylaktisen shokin?? :rofl: Mihinköhän siinä reagoidaan, myrkkyhampaisiin eiku.. (ok kai se on mahdollista jos olis jotenkin älyttömän allerginen, eikä siis pahalla sitä toivottavasti häviävän pientä prosenttia kohtaan jotka olis nuin allergisia). 30% kuulostaa myös tosi korkealta luvulta - mietin että onko kuivitukset labroissa ns päin mäntyä ja siten sitä kusista pölyä ilmassa jotenkin poikkeuksellisen paljon.

Mites se allergiatietämys nykyään meneekään, onko tuo "allergian leviäminen" enää edes paikkansa pitävää tietoa? Kun pikemminkin taitavat suositella allergiselle altistusta kaiken välttämisen sijaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: 18.04.2013 18:34 
Poissa
möyrii puruissa

Ilmeisesti kun on superallerginen niin sitten se sylkikin on hirveää myrkkyä ;) Mutta kovalta joo kuulosti minunkin korvaani tuo 30%, Kuopion koe-eläinkeskuksesta on kyse. Mörttiä näytti heillä kuivikkeena olevan, joten tuskin kyse siitäkään. En tiedä sitten onko siellä miten tunkkainen ja pissainen ilma mitä hengittelevät, itse eläintiloissa en ole käynyt.

Tuosta allergian leviämisestä ja siedätyksestä tuntuu olevan kahta koulukuntaa ja tutkimuksiakin molempiin suuntiin, toisaalta eläimet voi aiheuttaa allergiaa kun niille altistuu, toisaalta suojata allergioilta. Tässä terveyskirjaston jutussa esimerkiksi kehotetaan luopumaan jyrsijästä mahdollisimman pian jos oireita ilmaantuu :roll: Jokainen harkitkoon itse, minä kyllä olin joskus aiemmin hivenen allerginen rotille (pissasta tuli pientä kutisevaa ihottumaa), mutta ei tullut mieleenkään luopua eläimistä. Sittenpä ne oireet hävisivät. Mutta todella yksilöllisiä asioita nämä varmasti!

Profiili  

ViestiLähetetty: 04.01.2014 22:58 
Poissa
rakentaa pesää

Kuvat: 0
Kaoka kirjoitti:
Tähän allergiakeskusteluun pitää kertoa, että yleisesti hiiriä tunnutaan pitävän ihan hiiiirveän allergisoivina. Koe-eläinkeskuksella kuulemma 30% työntekijöistä allergisoituu heti ensimmäsen vuoden aikana, vaikka on hanskat ja hengityssuojaimet ja kaikki. Virtsan proteiinit ovat erityisen allergisoivia, paljaalla kädellä ei missään nimessä saisi kuulemma käsitellä hiiriä ettei saa pissaa iholle. Pelottelivatpa myös, että ei missään nimessä kannata ottaa hiiriä tai rottia lemmikiksi kotiin koska varmasti saa allergian ennemmin tai myöhemmin, ja sen jälkeen allergisoituu herkästi myös kissoille, koirille ja kaikille muillekin joita ennen on sietänyt. Ai niin, ja hiiren tai rotan puremastakin voi saada anafylaktisen shokin ja kuolla :roll:

Omasta mielestäni moinen menee reippaasti ylihysteerisyyden puolelle, mutta kannattaa tietysti pitää mielessä, että joku voi olla pahastikin allerginen. Ja ne oireet ei ilmene välttämättä heti viikossa, vaan allergia voi iskeä myöhemminkin.

Olen ihan samaa mieltä, että tämä menee hysterian puolelle...

Itse olen voimakkaasti allerginen kissalle, hieman allerginen koiralla mutta hiiret eivät aiheuta mitään oireita! :rofl:

Profiili Oma albumi  

ViestiLähetetty: 19.04.2015 22:35 
Poissa
rakentaa pesää

Täälläkin yksi allergikko, ainakin toistaiseksi pahemmilta oireilta kuitenkin vältytty. Todettu on allergia kissoille sekä koirille, mutta hengitystieoireita ei aiheuta oikeastaan kuin kissat. Hiiret aiheuttavat minulla vain iho-oireita, purua en käytä, koska se allergisoi niin pahasti. Olen huomannut että itsellä urokset allergisoi käsiteltäessä pahemmin kuin naaraat. Itselle tulee siis ihan kutisevia paukamia hiirten kädessä pitämisestä, jotka tosin häipyvät noin tunnin sisällä.

Kerran minua puri pikkusormeen yksi kirppuikäinen vähän kovempaa, ja sormi turposi, punoitti ja tuntui kuin olisi ollut tulessa. Useamman tunnin päästä vasta helpotti allergialääkkein, oli aika erikoinen kokemus...

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia