Tänään on 21.08.2018 4:59

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 320 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 18, 19, 20, 21, 22
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 29.03.2015 18:58 
Poissa
möyrii puruissa

Voi kökköys :( Sitä pelkäsinkin...

Profiili  

ViestiLähetetty: 09.01.2018 9:35 
Poissa
möyrii puruissa

Tiedän tämä on super vanha viestiketju, mutta itsellä olisi aiheeseen liittyviä kysymyksiä.
Tosiaan minulle tuli 2.1. 2018 kolme naarasta, ne on mun ihan ensimmäiset hiiret koskaan. Aloitin tutustumisen käteeni 5.1 kun katsoin että ne eivät enää välittänyt minusta häärimässä häkin läheisyydessä.
Yksi niistä on tosi rohkea ja on tullut kädelle ja kiivennyt olkapäälle, ei purrut kuin kerran ihan aluksi. Mutta se jäi viimeiseksi kerraksi. Ja nyt se on oikea enkeli.
Toinen niistä on tosi vikkelä, ei ole vielä uskaltanut paljon kättä tutkiskella, mutta kun on tutkinut ei purrut vaan haisteli ja kierteli sen mitä uskalsi. Kuitenkin kovin utelias.
Kolmas niistä taas on juuri se, joka hämmentää minua eniten. Tämä neiti aina puree minua, kun laitan käteni häkinpohjalle haisteltavaksi. Näykkii ja puree myös melko kipeästikin. :cry:
Eilen tuli kämmenellekin, mutta sitten se näykki kämmenen ryppyjä ja lähti kiertelemään muualle häkkiin. Tuntuu tyhmältä pelätä omaa hiirtä, mutta on hyvin vaikeaa pysyä paikallaan (jota olen tehnyt aina, vaikka sattuukin) kun tämä neiti puree. En usko puremisen johtuvan siitä, että herättäisin niitä turhaan, koska en tee sitä. Katson aina, että kaikki on hereillä, kun laitan käteni häkkiin.
Kasvattajan mukaan nämä ei ole tullut suoraa terraariosta kädelle, vaan kantokopasta ja hän on tehnyt niin, että on laittanut hiiret kantokoppaan ja laittanut käden sinne haisteltavaksi. Nyt kuitenkin mietin, että onko järkevää laittaa tätä purevaa yksilöä tähän tilanteeseen, sillä jos se boksisaan puree sormeni, niin että vertakin tulee.
Kaikkialla sanotaan ettei hiiren kuulu käyttäytyä näin, mutta voiko kyse olla vain uuden kodin aiheuttamasta jännityksestä tai nuoresta iästä? :|

Profiili  

ViestiLähetetty: 10.01.2018 1:52 
Poissa
läntit kohdallaan

Ei hiiren kuulu purra. Kuitenkin, jos hiirellä on taipumusta reviiritietoisuuteen, on se käden terraariossa pitäminen hiirelle se punainen vaate. Kuljetusboksi taas ei ole sen omaa aluetta, ja sen takia siellä ei tarvitse purra. Itsekin teen niin, että käsittelyä varten otan aina hiiret omasta asumuksestaan pois, terra on niiden oma paikka. Aikaisemmin tein näin hyvin tarkasti. Sittemmin yhdessä linjassa oli reviiritietoisuutta, jonka jälkeen olen aina siivouksen yhteydessä antanut hiiren/hiirten olla terrassa, kun nostan tavarat pois jne. Näkisin onko tarvetta puolustaa.

Käteen totutukseen saat paljon vauhtia sen kuljetusboksin kanssa. Boksissa on tylsää, hiiret tulevat paljon nopeammin kättä tutkimaan, ja huomaavat kivemmaksi vaihtoehdoksi kuin boksin. Kokeile ensin vaikka hanskan kanssa, niin näet miten hiiri reagoi. Tai pidä vaikka kättä hihan sisässä nyrkissä aluksi. Näet miten hiiri reagoi boksissa ja saat ehkä rohkeutta. Arkuus käsittelyssä vaikuttaa myös hiirten käyttäytymiseen, joten olisi hyvä saada varmuutta. :) Luonnollisestikaan se ei purevan hiiren kanssa onnistu. Toivottavasti pureminen loppuisi, kun ei tarvitse puolustaa. Terrasta ota alussa pois vaikka talouspaperihylsyllä tms.

Profiili  

ViestiLähetetty: 10.01.2018 20:18 
Poissa
möyrii puruissa

Hei, kiitos näistä! :D Itsekin luulen että kyse on jonkinlaisesta reviiripuolustuksesta. Joo pitääkin tosiaan tuolla kuljetuskopalla tehdä tuo. Eilen tämä ”queenbee” ei niin paljon näykkinyt, mutta tosiaan luulen että tuo kantokoppassa toimisi.

Profiili  

ViestiLähetetty: 14.01.2018 22:44 
Poissa
möyrii puruissa

Luulen, että nyt saattaa olla joku pielessä. Näistä kolmesta tytöstä yksi, pienin tänään käyttäytyi hyvin omituisesti minua kohtaan. Tämä on siis vilkkain ja pienin porukasta. Se löi hännällänsä maata ja sen jälkeen puri sormenpäitäni niin että verta tuli. Se jokseenkin tuntui riuhtovan sormea, itse en sitä ollenkaan liikuttanut ainakaan tietoisesti. :?
Tämä hiiri ei siis ole se, joka alunperin käyttäytyi näin. Tämä on enemmän ollut arempi, mutta ei ole purrut.
En ole väkisin sitä nostanut, koska se on vaikuttanut niin aralta. Se on käynyt kämmenellä ja jäänyt. Mutta tänään heitti tälläisen kohtauksen.
Kuitenkin, kun tulin takaisin pesemästä sormea, hiiri näykki muutaman kerran, mutta muuten haisteli ja tutki ihan niinkuin muutkin. (Laastaria kylläkin kovasti kokeilivat, joten otin sen pois.)

Aiemmin epäilin, että hiirillä olisi jonkinlaista reviirikäyttäytymistä. Mutta edellisellä viikolla molemmat aremmat hiiret on antaneet käteni olla häkissä ilman puremista ja on tutkineet sitä ihan kuten tämä rohkeampi yksilö.
Olen myös kokeillut kuljetuslaatikon kanssa, ihan hyvällä menestyksellä, mutta usein hiiret kiipeävät käsivarttani pitkin ensin rohkeasti ja hengailevat sylissäni. Kuitenkin huomaan, että nämä kaksi arempaa lähtee hyvinkin nopeasti karkuteille. Toinen ei kauas uskalla mennä, mutta toinen kyllä juoksisi.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 320 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 18, 19, 20, 21, 22

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia