Tänään on 14.08.2018 16:23

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 97 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 24.03.2007 20:37 
Poissa
tsamppiooni

Kuvat: 77
Tähän ketjuun voi koota keskustelun mystisestä "korvanraapimistaudista".

Tästä on paha pistää mitään tietopakettia, kerron vain omia kokemuksia.

Syystä tai toisesta hiiri alkaa raapia korvansa ja niiden seudun verille, korvista valuu verensekaista eritettä. Tilanne menee yleensä erittäin pahan näköiseksi, ja olen kuullut että pahimmillaan hiiri alkaa raapia koko pään ja niskankin alueen verille. Lopetetun hiiren korvien sisältä on löytynyt inhoja irrallisia kokkareita jotka näyttää epämääräisesti rustolta tai joltain muulta, mitä sieltä ei todella pitäisi löytyä, ainakaan irrallisena.

Tähän ei tunnu auttavan yhtään mikään. Itse olen kokeillut kahta eri loishäätöainetta (ivermektiini ja Frontline), antibioottia (Ditrim) ja Canofitea (koirien korvatulehduslääke + auttaa myös muissa ihon tulehdustiloissa ja sienitartunnoissa). MIKÄÄN näistä ei ole tehonnut, vaan hiiret on aina pitänyt lopettaa.

Oireet vastaa täsmälleen korvapunkkitartuntaa, mutta ongelma on, että niiden pitäisi helposti häätyä ivermektiinillä, ja tätä ei tunnu parantavan mikään. Joku näitä pitäisi varmaan lähettää avattavaksi Eviraan, kun seuraavan kerran tulee paha tapaus.

"Mututuntumana" tämä sairaus näyttäisi olevan yleisin tikatuilla (agouti, cinnamon) ja redeillä, mutta EI näiden punasilmäisillä (fawn, argente) tai chinchilloiduilla (cream, chinchilla) versioilla, sekä yleisempi naarailla kuin uroksilla. Vaikka kyseisen väriset eläimet ovat siis olleet täysin erisukuisiakin. Vastaavaa havaintoa?

Oletko sinä saanut "korvanraapimistautia" jotenkin paranemaan? Oletko kokeillut esim. jotain eri antibioottia?

Profiili Oma albumi  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.03.2007 21:41 
Poissa
möyrii puruissa

No voi hitto. Ehdin jo alottaa uuden ketjun, kun en hädissäni lukenut olisko joku muu jo kirjottanut aiheesta.
Mä erotan nyt kuiteskin varmuuden vuoks Diivan laumasta, ettei tartu muihin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.03.2007 22:32 
Poissa
tsamppiooni

Neuvoisin että koitat saada eläinlääkäriltä yhdistelmä-täsmähoidon korvapunkin varalta, edelleen nuo oireet on täsmälleen kuten korvapunkkitartunnassa muilla lajeilla. On vaan vaikea parantaa hiirillä, näemmä.

Hoitoon tarvitsisi ainakin Ivomec/Stronghold-kuurin (ja Ivomec tarpeeksi vahvana :roll: ), sen lisäksi tulehdusta ja kutinaa lievittävää lääkettä ja korvapunkkien aiheuttamia "kökkäreitä" pehmentävää ja korvakäytävästä poistumista edistävää lääkettä. Ja sitten toivoa parasta.

Näillä eväin voisi yrittää saada hiiren kuntoon...

Profiili Oma albumi  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.03.2007 23:12 
Poissa
puree tuomaria

Tarttuuko tämä? Jos se tosiaan on punkki, niin voisi ainakin kuvitella tarttuvan muihin lootan asukkaisiin?

Meillä tätä on tavattu vain sinkku-uroksissa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.03.2007 23:22 
Poissa
tsamppiooni

Ja mulla se on tosiaan ollut lähinnä värispesifinen, riippumatta kenen kanssa kukin on asunut :?

Profiili Oma albumi  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.03.2007 23:25 
Poissa
tsamppiooni

www.rabbitwelfare.co.uk kirjoitti:
Ear mites

The ear mite Psoroptes cuniculi is responsible for the condition also known as "canker". Mites invade the ear canal, where they cause intense irritation and result in production of a crusty exudate (discharge) from one or both ears. This condition is quite common in rescue bunnies.

The first signs are subtle: owners may notice their bunny scratching its ears or that the base of the ear is sore to handle. Within two weeks there will be an obvious grey-brown scaly crust within the ear itself. If left untreated, mites and exudate spill out onto the cheeks and neck, which looks as disgusting as it sounds.

Ear mites require treatment by a vet. This will probably consist of ivermectin injections to kill the mites plus topical applications to soften the exudate. Anti inflammatory drugs may be used, partly for pain relief. Do alert the vet and ask for pain relief if you think your bunny is in pain. Antibiotics are sometimes required to control secondary bacterial infection and may be used either topically (directly to the ear) or systemically (injection or by mouth). Occasionally, the crusts are so painful that the poor bunny needs a general anaesthetic to remove them after a few days of treatment to soften up the crusts.

Profiili Oma albumi  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.03.2007 23:30 
Poissa
puree tuomaria

Rapunzel kirjoitti:
Ja mulla se on tosiaan ollut lähinnä värispesifinen, riippumatta kenen kanssa kukin on asunut :?

Meillä taasen on raapinut champagne tanit. Ei oikein nyt mene yksiin sinun kokemustesi kanssa. :?

Ja Miralla meni samaan (muistaakseni) blue tan joka tuli samalla reissulla samalta kasvattajalta kuin tuorein cha/t -tapaus minulla. Sattumaa tai ei...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.03.2007 1:04 
Poissa
rakentaa pesää

Mulla yksinäisellä uroksella juuri kaikki merkit viittaa tähän tautiin... jos ei siis kukaan ole saanut parantumaan pitääkö mun sitten se lopettaa? Karu ajatus kun pikkuinen ei ole kuin vasta 8 viikoinen ja tullut mulle 2 viikkoa sitten :(

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.03.2007 1:14 
Poissa
tsamppiooni

Jos pääset yhteisymmärrykseen eläinlääkärin kanssa, niin yritä saada täsmähoitoa nimenomaan korvapunkkiin. Ja kannattaa mainita nuo mitkä yksinään ei ole auttaneet (olen tosin kokeillut myös canofite+ditrim yhdistelmähoitoa ja jossain välissä se hiiri sai loishäädönkin, muttei auttanut).

Profiili Oma albumi  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.03.2007 1:19 
Poissa
rakentaa pesää

Eli et siis löytänyt mitään apua hiirulle? Tappelin jo aiheesta puhelimitse erään lääkäriaseman pieneläintohtorin kanssa... eikä kuulemma mitään ole muidenkaan hiiristä ikinä löytynyt kun ovat saman asian takia sinne menneet... joten hylkäsin ajatuksen lääkäristä. Mutta juuh, eihän se itsestään parane... Kummastuttaa vaan että oireet alkoi heti sen jälkeen kun se tuli mulle, ettei kuulemma liikkessä ollut mitään oireita kun soitin jälkeenpäin ja kysyin? Ehkä kusettivat minua, ensi hiiren ostajaa

:(

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.03.2007 2:45 
Poissa
tsamppiooni

Tää menee niin multa yli hilseen, oireet vastaa selvästi korvapunkkia mutta mitään elämää niistä korvista ei löydy (olen itse mikroskopoinut nämä korvista löytyneet kokkareet missä punkkien pitäisi nimenomaan majailla) eikä mikään siihen tunnu tehoavan :(

Kohdalleni on näitä tapauksia siis osunut jo varsin monta, kun hiiriäkin on paljon.

Profiili Oma albumi  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.03.2007 5:20 
Poissa
genetiikkaguru

Kaivelin hiukan eläinlääkintään liittyviä saitteja mahdollisten syiden varalta. Kun karsin pois loiset, sienet ja bakteeri-infektiot, löytyi allergian laukaisema hiivainfektio (hoitona korvalehden pyyhintä laimennetulla viinietikalla kostutetulla vanutupolla/puikolla).

Kyllä, hiivakin on sieni, mutta sieni-infektiot ja hiiva esiintyivät usein erikseen...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.03.2007 14:23 
Poissa
tsamppiooni

Mutta kun se vaiva ei ole korvalehdellä vaan syvällä korvakäytävässä. Canofite yhdessä antibiootin kanssa ei muuten tehonnut, ja koirilla sitä käytetään korvien hiivan hoitoon.

(Nimim. yksi kroonisesti hiivakorvainen koira)

Profiili Oma albumi  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.03.2007 21:17 
Poissa
rakentaa pesää

Onko kellään kokemusta siitä että tarttuuko tää kyseinen "tauti" toisiin hiiriin jotka ei tosin ole samassa häkissä, ei kai?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.03.2007 21:46 
Poissa
tsamppiooni

Minusta se tulee ihan sattumanvaraisesti, ei ole "tarttunut" edes häkkitovereihin (vaikka useilla samassa boksissa on saattanut olla sitä yhtä aikaa, mutta kun on olleet samaa muunnosta ja samaa sukua...).

Profiili Oma albumi  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 97 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia